Det började när kompisarna Caroline Röden, Lisa Löfgren och Charlotte Sparre studerade på olika håll i landet.
De såg och upplevde att det var många i deras närhet som mådde dåligt på grund av stress, krav och ångest.
"Problemet finns inte bara bland studenter utan också i arbetslivet och psykisk ohälsa leder i många fall till utbrändhet. Problemet är att det är få som söker hjälp eftersom det är krångligt, tidskrävande och kostsamt", säger Caroline Röden och fortsätter:
"Därför bestämde vi oss helt enkelt att ta fram en app som gjorde stödsamtal mer tillgängligt och till ett bättre pris"
Nu lanserar kompisarna appen Bluecall som ger stödsamtal via appen dygnet runt. Just nu består appen av två nivåer, men ska utökas till en tredje nästa år.
"I den första nivån är det volontärer som tar emot samtalen och det kostar ingenting. I den andra är det mentorer som har utbildning i stödsamtal och har en yrkesutbildning" säger Caroline Rödén och fortsätter:
"Den tredje nivån ska bestå av legitimerade psykologer."
Genom att ladda ned appen kan användaren ringa en tillgänglig stödperson och bestämmer själv om vilken nivå. För 30 minuter samtal med en mentor kostar det 100 kronor. Där en andel av summan går till bolaget
Caroline Rödén tycker inte att Bluecall har någon direkt konkurrent och ser tjänsten som unik i Sverige.
"Visst finns det olika organisationer som ger stödsamtal, men det finns ingen som har våra nivåer", säger hon.
Bluecall är i stor del självfinansierat, men har tagit in pengar från Stings nya investeringsföretag Propel Capital.
I dag har Bluecall över 400 registrerade användare och bakom lurarna finns 300 registrerade stödpersoner.
"Att söka stöd är fortfarande tabubelagt för många. Det vill vi ta bort genom appen. Vi vill att man ska känna sig stolt över att man söker hjälp och att man vågar prata mer om psykisk ohälsa", säger Caroline Rödén.