Sök ikon

Digitala Fonus-dödaren Funera fyller på – med nya miljoner

Artikel bild
Alla ska vi dö en dag. För Funera är det ett underlag till affärer. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Funera utmanar de traditionella begravningsjättarna. Nu plockar bolaget in 15 miljoner kronor.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Dennis Jillvert fick initialt – som så många andra entreprenörer – kalla handen av investerarna. 

Affärsänglarna trodde inte på idén om att sälja begravningar via nätet.

”De kände olust inför att göra affärer som handlade om döden, sade Dennis Jillvert till DN.

Han lät sig dock inte nedslås utan jobbade gratis i ett halvår när han 2013 startade den digitala begravningsbyrån Funera tillsammans med två medgrundare. 

Bolaget vill skaka liv i begravningsbranschen, som grundarna menar har monopolliknande tendenser med obefintlig prispress.

I dag sitter en plakett på huvudkontoret med den torra texten ”Innan 2014 kunde man beställa i stort sett allt på internet förutom begravningar.”

Funera fyller nu på kassan med 14,7 miljoner kronor, enligt ägardatabasen Vembi.

”Vi ska använda pengarna för att expandera och utvecklas på den svenska och finska marknaden”, säger Dennis Jillvert till Breakit.

Riskkapitalbolaget Verdane klev in i ”dödens e-handel”  redan i januari.

Då slantade Verdane upp 50 miljoner kronor för att köpa loss Aggregate Medias andelar sju i e-handelsbolag. Verdane flaggade också för följdinvesteringar på uppemot 100 miljoner kronor.

Det är Verdane som tar lejonparten, 12,1 miljoner kronor, av Funeras nyemission. Resten står Bygghemma.se-grundarna Patrik Rees och Anders Falk för, via bolag. 

"Det är befintliga ägare som tecknar nyemissionen", säger Dennis Jillvert.

Nyemissionen gjordes via preferensaktier, till en kurs på 160,4 kronor per aktie. I transaktionen värderades Funera till 74,7 miljoner kronor. Men då preferensaktierna ger förtur till framtida utdelningar kan den verkliga värderingen ligga högre än så.

Under 2015 mångdubblade bolaget sin omsättning till 11,5 miljoner kronor. Förlusten landade på knappt tre miljoner kronor. 

I år har tillväxten fortsatt, enligt Dennis Jillvert.

”Det går bra och vi växer. Vi kommer att ha en mycket högre omsättning i år”, säger han. 

Konkret ska de nya pengarna användas till investeringar i bland annat personal.

”I ett bolag som erbjuder tjänster inom begravning och juridiska tjänster handlar det om att hitta rätt personer och satsa på dem. Det är också viktigt för oss med ett bra bemötande, bra lokaler och begravningsbilar för transporter”, säger Dennis Jillvert.

Läs mer