Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Missnöje med Foodora – pengar dras fast maten inte kommer

Tv: Foodoras Sverige-chef Felipe Guiterrez. Foto: Press

Kunder vittnar om att Fodoora-leveranser ställs in med kort varsel - trots att pengarna redan dragits från kontot. Nu jobbar matleveransbolaget på att fixa problemen.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Foodora har genomfört en stor marknadsföringskampanj som bland annat gått ut på att dela ut rabattkuponger på stan. Något som lett till att antalet kunder ökat.

Men nu kommer allt fler klagomål mot tjänsten från personer som beställt och betalat för mat - för att en halvtimme senare få meddelande om att restaurangen har “stängts”. Trots det har pengarna dragits, och återbetalas först flera dagar senare. 

Missnöjet blir tydligt för den som läser inläggen på Foodoras Facebook-sida, där många personer har upplevt samma problem.

Flera personer skriver att de vid flertalet tillfällen varit med om att mat som beställts inte har levererats.

“Har precis försökt beställa två ordrar från er, båda gångerna har de blivit nekade för att restaurangerna har för mycket att göra… Varför tar ni betalt innan restaurangen godkänt ordern, istället för att göra som andra kända leverantörer av mat online och först debitera när ordern är accepterad?”, skriver en person.Skärmdump från Foodoras Facebooksida.

En annan skriver:

“Samma upplevelse som många andra. Beställt, väntat, men efter 30 minuter fått beskedet att det inte kommer någon mat…”.

En tredje skriver: “Sjukt bra idé, dock otroligt dåligt utförande. Räkna inte med att ni får mat som ni beställt från Foodora för när som helst kan restaurangen man beställt från ha för högt tryck och då avbryts ordrarna trots att man väntat 2 h på maten! Dessutom får man svaret 15 minuter innan leverans”.

Totalt finns ett femtontal inlägg med liknande typer av klagomål från kunder. En snabb rundfrågning bland Foodora-användarna i vänskapskretsen visar också att inställda ordrar verkar relativt vanligt.

Foodoras Sverigechef Felipe Guiterrez menar att problemet beror på att bolaget har så “enormt mycket ordrar” ibland att köken inte kan hänga med.

“Jag förstår att man kan bli frustrerad, men det är ungefär samma sak som om man inte får bord på den restaurang man vill”, säger han.

Fast skillnaden här är ju att kunderna redan beställt och betalat?

“Vi jobbar tekniskt på att lösa det här. Vi ser över om man kanske ska ändra orderflödet så att kocken först får acceptera ordern”.

“På sätt och vis är det ju ett lyxproblem för oss att vi har så många ordrar, tyvärr blir en bieffekt att restaurangerna inte hänger med”, säger han.

Borde ni inte kunna förvarna om det här innan beställningarna läggs?

“Jag kan inte svara annat än att det är en fråga vi jobbar tekniskt med, det är prioriterat i vårt tech-team nu. Det är klart att jag skulle vilja ha en helt perfekt produkt som inte felar, men när något uppstår så jobbar vi på att lösa det”.

Hur ser du på att era kunder ligger ute med pengar flera dagar, för mat de aldrig fått?

“Man får alltid pengarna tillbaka, men det är så klart inte bra. Det kommer en teknisk lösning på det inom kort. Vi kommer inte låta det vara på det sättet”, säger han.

Har du också stött på problem? Tipsa gärna på tips@breakit.se

Läs mer