Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Blödande adtech-bolaget Widespace förlorar storkund

Artikel bild
Mobilen är viktig för digitala medier. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Torstein Bøe / NTB scanpix

Tidskriftsjätten plockar hem mobilannonseringen.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Mobilannonsnätverket Widespace fick stryka på foten när mediejätten Bonnier i slutet av förra året omorganiserade säljet för Bonnier News

Nu följer koncernsystern Bonnier tidskrifter efter. 

Anledningen är enligt ett pressmeddelande från tidskriftsförlaget, som är ett av Sveriges största, att den mobila annonsaffären har växt kraftigt. Bonnier Tidskrifter vill därför nu ta ett fastare eget grepp kring den viktiga mobila annonsaffären.

Försäljningsdirektören Andreas Sandin uppger att samtliga titlar i dag har mer än hälften av sin trafik från mobila plattformar. 

”För oss är det då naturligt att knyta försäljningen av mobilannonsering närmare oss”, säger han i ett pressmeddelande. 

Avbräcket kommer i ett känsligt läge för Widespace.

Innan sommaren lade Widespace expansionsplanerna till USA på is. Samtidigt varslade bolaget 30 av sina totalt 220 anställda, eftersom Widespace inte nådde upp till sina tillväxtmål.

”Vi har valt att fokusera på lönsamhet, och delvis är bakgrunden att vi växer långsammare i Norden än väntat. Tyvärr berörs ett 30-tal personer i samband med att vi gör den här justeringen mot lönsamhet”, sade vd:n och grundaren Patrik Fagerlund då till Breakit.

Sedan tidigare har bolaget plockat in närmare 300 miljoner kronor i riskkapital.

Widespace stoltserar med ett mobilannonsnätverk som ska ge relevanta annonser för 230 miljoner smartphoneanvändare. Hittils har bolaget dock en lång väg att vandra vad gäller jakten på lönsamhet.

Under 2015 redovisade Widespace-koncernen intäkter på 357 miljoner kronor, vilket var en ökning med 35 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet skrevs till minus 93 miljoner kronor.

”Koncernens rörelseresultat hänförs till koncernens strategi att fortsätta växa utvecklas och utbilda marknaden”, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Läs mer