Sök ikon

Tourn trappar upp kriget om influencers – värvar Alexandra Bring

Artikel bild
Bianca Ingrosso har tidigare varit med i "Let's Dance" och Alexandra Bring värvades i höstas av TV4. Foto: TV4 Press samt Maja Suslin / TT.

Här är influencernätverket Tourns nya värvningar.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Träningsprofilen Alexandra Bring värvades i höstas till TV4:s talangnätverk ENT

Nu går hon över istället över till Tourn, efter att även haft en sejour på Cube. Alexandra Bring sällar sig därmed till bland andra Pernilla Wahlgren, Carolina Gynning och Bianca Ingrosso som alla börjat jobba med Tourn under den senaste tiden.

"Jag valde Tourn då vi har samma vision gällande framtiden för sociala medier. Tourn kommer att kunna hjälpa mig med verktygen jag behöver för att kunna växa ytterligare, både i statistik och som varumärke", säger Alexandra Bring i en kommentar.

Tourn, noterat på Aktietorget, beskriver sig självt som en marknadsplats för influencers. Där konkurrenter som United Screens jobbar på ett mer traditionellt sätt med sälj vill Tourn skaka om marknaden med ny teknik. 

Bolaget har skapat en egen automatiserad plattform där annonsörer kan jobba med marknadsföring via nätverkets influencers. 

I dagsläget har Tourn, enligt egen uppgift, över 161.000 anslutna influencers. Bolaget har även ett premiumerbjudande, men den höga siffran antyder att bolaget försöker bygga räckvidd via ett stort antal småbloggar och profiler.

Under årets andra kvartal hade Tourn intäkter på 3,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet var dock negativt, minus 0,5 miljoner kronor inklusive avskrivningar. 

"Vi har som mål att under andra halvåret öka intäkterna och kommer att investera mycket i säljorganisationen och anpassningar i systemet för att öka intäkterna. Vi kommer fokusera på större kampanjer som riktar sig utanför Sveriges gränsar", sade vd:n Robin Stenman i en kommentar i delårsrapporten.

Läs mer