Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Efter Groupons reträtt - Fyndiq blir ny konkurrent till Let's deal

Artikel bild
Foto: Pressbild Fyndiq

Fyndiq uppger att man har hittat en lucka när det kommer till tidsbegränsade rabatterbjudanden på nätet.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

I november stod det klart att rabattsajten Groupon stod inför en kollaps i Sverige. Det amerikanska bolaget valde sedermera att lämna hela Norden.

Sedan dess har tidigare konkurrenten Let’s deal flyttat fram sina positioner och bland annat lanserat i Finland.

Nu står det klart att även Fyndiq, som kan beskrivas som en fyndmarknad på nätet, har hittat en lucka på marknaden. Bolaget uppger att man inlett en satsning på tidsbegränsade “dealar”. Bland annat har man tagit fram ett nytt koncept på området där två fiktiva personer ska lyfta fram olika rabatterbjudanden varje vecka.

Bolaget skriver i ett pressmeddelande att försäljningssiffrorna visar att det finns mycket kvar att hämta inom "deals-kategorin" och att det är inte för sent att "hoppa på tåget”. 

“Jag tror det finns många handlare där ute som vill och kan vara med att erbjuda deals till våra gemensamma kunder. Det gäller bara att ha bra produkter till ett riktigt fyndpris som vi kan lyfta fram under en kortare tid. Tillsammans kan vi verkligen ta ett fast grepp om deals-marknaden”, säger bolagets marknadschef Fredrik Norberg i ett uttalande.

De så kallade dealsen har också gjort att kunderna hittat till Fyndiqs övriga utbud, menar han.

“Med andra ord har det visat sig att det ger synergier för alla våra handlare”.

Fyndiq är i nuläget starkast i målgruppen yngre kvinnor. Genom att låta två fiktiva personer plocka ut anpassade rabatter hoppas man också nå en äldre kategori samt fler män.

Bland Fyndiqs investerare återfinns bland annat Northzone, Industrifonden och Karl-Johan Persson.

Läs mer