Sök ikon

Zound Industries och Marshall i förhandling om nytt jätteavtal

Artikel bild
Zound industries vd Pernilla Ekman. Foto: Pressbilder från Zound samt Marshall Headphones.

Avtalet med varumärket Marshall ger Zound industries cirka 700 miljoner kronor på årsbasis, enligt Breakits källor. Nu ska parterna förhandla om avtalet - vilket innebär att mångmiljonintäkter står på spel för det svenska hörlursbolaget.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I tisdags var Zound Industries styrelseordförande Tommy Jacobson i London. Uppdraget: att säkra ett av det svenska hörlursbolagets allra viktigaste tillgångar – licensdealen med det legendariska förstärkarmärket Marshall.

"Vi omsatte kanske 100 miljoner kronor när vi skrev avtalet med dem. Varken vi eller de kunde drömma om att det skulle vara en miljard fem år senare", säger Tommy Jacobson.

Breakit kan i dag avslöja att det pågår ett hemligt spel kring det kritiska avtalet, som står för 60-70 procent av Zound Industries totala försäljning. 

Svenska Zound Industries, grundat 2008, har tagit världen med storm med sina hörlurar och trådlösa högtalare.

Tunga aktörer som Telia, Varenne Investment och franska Time for Growth har gått in som delägare. Det sistnämnda riskkapitalbolaget pumpade i fjol in 93 miljoner kronor – till en värdering på över 900 miljoner kronor

Ett av de storsäljande varumärkena har lånats av det legendariska brittiska förstärkarmärket Marshall. Bara i år väntas samarbetet generera intäkter på uppemot 600-700 miljoner kronor.

De många Marshall-produkterna har alla en sak gemensamt. Dess existens bygger på en licens från Marshall.

Nu ska avtalet förhandlas om. Eftersom Marshall är ett så pass mycket större företag, och intäkterna från samarbetet står för så pass stor del av Zounds omsättning, sitter förstärkar-bolaget med trumf på hand i förhandlingen.

Marshall kan exempelvis kräva en större andel av intäkterna från samarbetet. Det nuvarande avtalet sträcker sig fram till år 2020.

Pernilla Ekman, vd för Zound Industries, är fåordig när Breakit ställer frågor om avtalet.

”Vi har ett mångårigt avtal på plats. Min uppfattning är vi har ett givande samarbete som båda parter värdesätter”, säger hon.

Har ni fått någon indikation på att Marshall vill förändra avtalet?
”Vi har avtalet på plats och jag har svårt att kommentera det mer än att vi har ett gott samarbete som vi båda vill fortsätta med”. 

Har det den senaste tiden pågått en diskussion om villkoren i avtalet?
”Jag kan inte kommentera detaljer kring våra samarbetspartners”, säger Pernilla Ekman.

Tommy Jacobson, styrelseordförande i Zound Industries som representerar storägaren Varenne, bekräftar dock att det just nu pågår en förhandling med Marshall kring den viktiga licensen.

Hans version kring bakgrunden är dock att Zound Industries vill få till ett ännu längre licensavtal inför en eventuell börsnotering. Tommy Jacobson hoppas kunna presentera ett nytt avtal inom kort.

"Vi kan inte ha ett avtal som sträcker sig fyra-fem år fram i tiden, det är inte trovärdigt. Det nya avtalet sträcker sig mycket, mycket längre. Vi har inte pratat om vad vi ska kommunicera där än, men det måste vara minst femton år bort. Men det handlar inte bara om en börsintroduktion utan det är också en affärsrisk som måste hanteras oavsett börsen eller ej", säger han.

2015 nådde tillväxtraketen Zound Industries – med stjärnproducenten Max Martin som delägare – en omsättning på 757 miljoner kronor. 52 procent kom från det snabbväxande affärsområdet ”speakers”, alltså högtalare. I det segmentet har Zound ett växande antal produkter under Marshalls varumärke.

Storsatsningen på en egen mobiltelefon för musikälskare, ”Marshall London”, har dock floppat. Satsningen sänkte bolagets lönsamhet under 2015.

DI Digital rapporterade nyligen att Zound går back på telefonen, som hittills bara har sålt i 17.000 exemplar. Marshall-chefen Jonathan Ellery hoppades som jämförelse på en miljon sålda telefoner vid utgången av 2016, enligt Financial Times.

Marshall-telefonens fortsatta existens är nu osäker. 

”Det är en fråga som berörs i strategiarbetet, och jag kan inte uttala mig om det innan det är slutfört”, säger Pernilla Ekman. 

Målet är att i år omsätta en miljard kronor. Breakits källor pekar på att bolaget behöver ett mycket starkt sista kvartal för att det ska lyckas. 

Enligt samma källor är det bolagets grundare Konrad Bergström, idag "president" på bolaget, som skött den viktiga relationen med Marshall.

Han har avböjt Breakits förfrågan om en intervju.

Fakta: Zound Industries

• Grundades 2008 av Erik Petersen, Andreas ”Byske” Enquist, Marcus von Euler, Konrad Bergström, Niklas Berg, Oscar Axhede, Vincent Skoglund och Kenneth Schönborg. 

• De första produkterna nådde marknaden till julhandeln 2009. Zound har plockat stora summor i riskkapital och har ett samarbete med mobiljätten tillika delägaren Telia.

• Zound är mest känt för sina hörlurar. Men segmentet för högtalare, bland annat de populära trådlösa högtalarna under Marshalls varumärke, har växt krafitgt. 2015 stod högtalarna för 52 procent av försäljningen.

"Varumärket Marshall har utökats med yttterligare batteridrivna högtalarmodeller", skrev bolaget i den senaste årsredovisning. 

• Zound leds i dagsläget av Pernilla Ekman. Hon plockades in som ekonomichef 2011 från Tiger of Sweden och tog 2013 klivet upp till vd-stolen. Grundaren Konrad Bergström är styrelseledamot, "president", och alltjämt ansiktet utåt för Zound Industries.

• Zound Industries har flera helt egna varumärken: Urbanears, Coloud och Molami. Alla säljer de hörlurar baserat på image och utseende i kombination med användarvänlig teknik.

• På licens utvecklar och säljer bolaget även hörlurar, mobiltelefoner och högtalare under varumärket Marshall.   

Läs mer