Sök ikon

Så mycket tjänar Kenza på Instagram – nytt rekord

Artikel bild
Kenza Zouiten har 1,5 miljoner följare på Instagram. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Kenza Zouiten drar in över 400.000 kronor i månaden. Det avslöjar blogg- och Instagramstjärnans rykande färska bokslut.


Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kenza Zouiten startade sin blogg som 16-åring. Nästan tio år senare är hon en av få profiler från den första modeblogg-boomen som har lyckats växla upp till att bli en digital entreprenör. 

Kenzas klädmärke Ivyrevel fick i våras in H&M som delägare. Det unga klädmärket, som sålt uteslutande via nätet, värderades då till hisnande 100 miljoner kronor. Detta samtidigt som bolaget bara hade intäkter på 7,3 miljoner kronor, och gjorde en förlust på dryga fem miljoner kronor. 

Kenza Zouiten fortsätter dock att skära guld med täljkniv i eget namn, kan Breakit berätta.

Bloggerskan och modeentreprenören redovisar intäkter på 5,1 miljoner kronor i sitt privata aktiebolag Kenza Zouiten AB, vilket är en klar förbättring jämfört med föregående år. Det är också intäktsrekord för Kenzas bolag, borträknat det förlängda räkenskapsåret 2012/2013.

Vinsten skrivs till 3,2 miljoner kronor, men då har personalkostnader på 1,5 miljoner kronor för bolagets enda anställda räknats bort. Även det är nytt rekord för Kenza. Siffrorna speglar perioden 1 mars 2015 - 29 februari 2016.

Så var kommer Kenzas miljoner från?

Kenzas personliga medieimperium innefattar förutom den tioårsjubilerande bloggen även ett Instagramkonto med 1,5 miljoner följare, samt ett styvmoderligt behandlat Youtubekonto.

I takt med att Instagram har nått mycket stor räckvidd i Sverige är annonsörer beredda att betala uppemot 100.000 kronor för exponering hos de största profilerna. Det kan låta mycket, men är mindre än vad exempelvis en enda helsidesannons i Dagens Nyheter kostar. 

Kenza Zouiten är en av de allra största svenska Instagramprofilerna. Ett omnämnande av henne är hårdvaluta i den digitala medievärlden. 

Intäkterna i Kenzas egna bolag innefattar både annonsering på hennes blogg, samt reklaminlägg – så kallade ambassadörstjänster – på Instagram.

Här är ett exempel på hur det kan se ut, när det exklusiva svenska baddräktsmärket Chiquelle swimwear slantade upp för Instagram-exponering hos Kenza.

Trots de goda affärerna väljer Kenza Zouiten att lägga pengarna på hög i sitt bolag, Aktieutdelningen stannar på 600.000 kronor. I Kenza Zouiten AB fanns vid räkenskapsårets slut 6 miljoner i kassan.

Kenza Zouiten har lagt stor kraft på att bygga det egna märket Ivyrevel via sitt Instagrammande. Hon och kompanjonerna, däribland fästmannen Aleks Subosic, använder även data från sociala medier i skapandet av Ivyrevels kollektioner.

”Våra kunder lever i den digitala världen. Så för oss är det avgörande att veta vad folk delar på Instagram och Snapchat, vad som pinnas på Pinterest och vad som taggas av influencers. Allt det använder vi sedan när vi skapar kollektionerna”, sade Kenza Zouiten nyligen till Dagens Industri

Som Breakit tidigare berättat satsar Ivyrevel också på ett ”fashion tech lab”, där det unga modehuset vill kombinera mode och teknologi.

Läs mer