Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ny svensk succé på Indiegogo - Bioring drog in över 4 miljoner

Artikel bild

Fitnessringen Bioring seglar in på listan över Sveriges mest lyckade crowdfundingkampanjer någonsin.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Uppdatering den 6 december 2018: Efter att Breakit publicerat den här artikeln uppdagades det att personerna bakom kampanjen aldrig levererade några ringar och försvann med pengarna. Läs vår granskning av fallet här.

Crowdfunding har blivit ett populärt sätt för hårdvarubolag att få in kapital inför lanseringen av en ny produkt. Vi har bland annat tidigare rapporterat om hörlursbolaget som fick in över 12 miljoner kronor på Kickstarter.

Nu står ytterligare en svensk grundargrupp fram som vinnare. Hårdvarubolaget Bioring har utvecklat en helt ny typ av hälsopryl. Bara med hjälp av en ring på ena fingret säger sig bolaget kunna mäta bland annat hur långt konsumenten går varje dag och hur många kalorier som har förbrukats. Sedan skickas all information vidare till en app där användaren kan läsa av sina mätvärden och se statistik.

Samtidigt säger sig också bolaget kunna räkna ut användarens kaloriintag. Tekniken baseras på att mäta hur vätskebalansen i cellerna förändras och utifrån det räkna ut hur mycket man har ätit.

“Det här är en teknik som redan finns på marknaden men som vi har förfinat”, säger Michael Johnson, medgrundare av Bioring.

Han refererar till fitnessarmbandet Healbe. Även Healbe har lyckats bra med sin crowdfunding och har redan lanserat sitt första armband. Just mätningen av kaloriintag har dock kritiserats av bland annat techsajten Engadget för att vara för osäker.

Men Michael Johnson säger att Biorings sensor är både mindre och bättre samt att bolaget använder sina egna algoritmer för att kalkylera kaloriintaget.

Det verkar onekligen som att även allmänheten, åtminstone delar av den, tror på den nya fitness-ringen. Bolaget har fått in strax över 4 miljoner kronor från över 2000 personer.

Pengarna har dock varit sekundära för bolaget, hävdar Michael Johnson. Grundarna har redan lagt ungefär 9 miljoner kronor av sina egna pengar på bolaget.

“Det (crowdfundingen) handlar mer om publicitet och att bygga upp ett community innan vi drar igång med detaljhandelsförsäljningen”, säger han.

Nästa steg för bolaget är en aggressiv internationell expansion. Bolaget har bland annat valt att registrera sitt bolag i USA istället för Sverige.

“Vi har inga planer på att anställa folk i USA i år. Däremot pratar vi med över 100 olika distributörer i Nordamerika, Europa, Gulfregionen, Asien och Australien. Med crowdfundingen har vi lyckats sälja vår produkt till över  60 olika länder. Det har varit ett utmärkt sätt att komma i kontakt med distributörer”, säger Michael Johnson.

Läs mer