Ninjas in pyjamas, ofta förkortat NiP, är ett av Sveriges mest klassiska lag i datorspelet Counter-strike, grundat redan 2000. Sedan dess har spelare kommit och gått.
2007 såg NiP ut att gå i graven, men laget gjorde comeback 2012.
NiP har med åren utvecklats till en paraplyorganisation för ett flertal lag inom e-sport, en form av sport som även de stora mediebolagen med MTG i spetsen försöker slå mynt av.
I dagsläget består NiP av det framgångsrika laget inom Counter-strike: global offensive, och det nyligen värvade laget i spelet Overwatch.
I april kammade NiP, med Christopher ”GeT_RiGhT” Alesund och Patrik ”f0rest” Lindberg i spetsen, hem 800 000 kronor då NiP vann tävlingen Dreamhack masters i Malmö.
Och bolagets färska årsredovisning visar att miljonerna rullar in för ninjorna. Ninjas in pyjamas gaming nådde rekordomsättningen 18,1 miljoner kronor under 2015. Resultatet landade på knappa 700.000 kronor.
Det kan jämföras med en omsättning på 7,7 miljoner kronor under 2014.
Intäkterna består främst av pengar som e-sport-lagen genererar, exempelvis via sponsorskap, samt försäljning av merchendise (kläder, chips, energidrycker) och datortillbehör.
”Vi växer kraftigt och återinvesterar i vår tillväxt, vilket återspeglas i det finansiella resultatet", kommenterar Ninjas in Pyjamas nytillträdde vd Hicham Chahine.
Sedan början av året sitter Ninjas in pyjamas i ett nytt huvudkontor i Landskrona, där även dotterbolaget Xtrfy huserar. Xtrfy, som säljer möss och tangentbord för gamers, omsatte på egen hand 6 miljoner kronor under 2015.
Planen är att Ninjas in Pyjamas, med dotterbolag, ska omsätta närmare 50 miljoner kronor i år. Vägen dit ska gå via ökad försäljning samt mer intäkter från annonsörer och streaming.
Hur mycket som kommer spelarna till del är svårt att avgöra. Men exempelvis omsatte Christopher ”GeT_RiGhT” Alesund 1,8 miljoner kronor i sitt aktiebolag under 2015. Efter personalkostnader på 442.000 kronor, och andra mindre kostnader, kunde bolaget uppvisa en vinst på 1,2 miljoner kronor.
Samtidigt, kan Breakit berätta, valde Ninjas in pyjamas nyligen att ta in 5 miljoner kronor i en nyemission där bolaget värderades till 105 miljoner kronor. Det norska riskkapitalbolaget Nyx Ventures tecknade samtliga 500 nyemitterade aktier. Den höga värderingen innebär till exempel att Emil "HeatoN" Christensens innehav värderas till strax under 43 miljoner kronor.
”Detta tillskott ger bolaget förutsättningar för fortsatt tillväxt”, heter det i bokslutet.
Hicham Chahine vill inte berätta något om investeraren, förutom att Nyx även har köpt 500 aktier som tidigare ägdes av den forne vd:n Patric Jönsson via bolaget ReMass Scandinavia.
"Vi kommenterar inte våra investerare. Men detta är en långsiktig extern investerare", säger Hicham Chahine.
Ninjas in Pyjamas startade som ett lag ägt och kontrollerat av spelarna själva. Men i takt med att lagets framgångar – och e-sport som fenomen växte – professionaliserades NiP.
Sedan början av 2014 drivs verksamheten i bolaget Ninjas in pyjamas gaming AB, till en början kontrollerat av det norska bolaget Digilife. Tidigare hörde laget till bolaget E-Sport Production AB, som gick i konkurs, och vars ägare dömdes för bokföringsbrott.
Men även Ninjas in pyjamas gaming AB har skakats av kontroverser. I fjol publicerades anklagelser om spelarlöner som inte blev utbetalda. Den tidigare ledningen och vd:n kastades ut av aktieägarna efter att brister i den interna förvaltningen upptäckts.
Nu ska felaktigheterna vara utredda, enligt bolagets årsredovisning.
Men bristerna, bland annat att skatter och moms inte betalat in i tid, har lett till att företagets revisorer inte kan fastställa uppgifterna i årsredovisningen för helåret 2015.
”Vi har löst de tidigare ledarskapsproblemen. Bolaget är nu väletablerat och väl förberett inför fortsatt tillväxt", kommenterar Hicham Chahine.
Ninjas in Pyjamas är delägare i Xtrfy, som säljer merchandise samt Area08, som ska hålla i lägerevent för ungdomar som utövar e-sport. Xtrfy omsatte 6 miljoner kronor under 2015, medan Area08 saknar betydande omsättning.
Planerna för framtiden är ambitiösa.
"Vi ska forsätta att växa som ett av världens största varumärken. Vi kommer att fortsätta vara pionjärer inom e-sport och investera i vår affär med fokus på innehåll, distribution, merchandise och partnerskap", säger Hicham Chahine och fortsätter:
"Vi kommer att stötta våra nuvarande lag, och möjligen även addera nya team".