Sök ikon

Allt fler kontorshotell för startups – men är det en lönsam affärsidé?

Artikel bild
SUP46:s medgrundare Jessica Stark (t.v.) och Sebastian Fuchs (t.h.) skrattar gott när näringsminister Mikael Damberg hälsar på. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Hur lönsamt är det egentligen att fixa kontor åt potentiella miljardbolag? Vi har tagit oss en titt på de färskaste siffrorna.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Det finns många ord för fenomenet: Startupkontor, techhub, coworkingspace och kontorshotell. Tanken är att skapa relativt billiga kontorsutrymmen för unga företag med högtflygande ambitioner.

Tidigare idag stod det klart att Uppsala är den senaste staden som får en alldeles egen startuphubb.

Konceptet skiljer sig dock något från klassiska kontorshotell. Istället för att bara hyra en plats får som hyresgäst även tillgång till bland annat investerarnätverk och en rad olika evenemang som är relevanta för bolagens vidareutveckling. På så sätt kan det påminna lite om en företagsinkubator.

Startupkontoren investerar dock inte i bolagen utan hyr bara ut platser till dem.

“Nummer ett på listan över saker vi bidrar med skulle jag säga är utbytet mellan våra medlemsbolag. Sedan är det såklart också kopplingen till investerare och storbolag och att vi har en massa workshops”, säger Jessica Stark, medgrundare och vd på SUP46.

Startupkontoren spelar onekligen en viktig roll i startupekosystemet. I Göteborg delar ett tiotal bolag lokaler hos G-lab 21 och Malmö har både inkubatorn Minc, som driver ett kontorshotell, och Malmö Coworkingspace som lanserades i vintras. I Stockholm domineras startupscenen av Epicenter och Sup46.

I myllret av årsredovisningar och kvartalsrapporter från techbolag har vi därför även passat på att ta oss en titt på hur det går, rent ekonomiskt, för några av Sveriges startupkontor.

# Epicenter i centrala Stockholm, där exempelvis Tictail och Glue huserar, redovisade för förra året en omsättning på 24 miljoner kronor och gick för första året med nollresultat. Bolaget startades 2013 och gick under de två första åren med drygt en miljon i förlust sammanlagt.

# Malmöinkubatörn Minc omsatte 18 miljoner kronor och gjorde en vinst på blygsamma 52.000 kronor. Hur mycket av det som kommer från startupkontoret och vad som är från inkubatorn är dock oklart.

# För Jessica Starks Sup46 är omsättning något mindre med 11,5 miljoner kronor. Däremot gör bolaget en vinst på 1,5 miljoner kronor.

“Vi har jobbat stenhårt på att hålla vår budget under förra året. Vi satt på ett rivningskontrakt då och visste att vi skulle bli tvungna att flytta 2016. Det har bidragit till att vi lyckades bra med flytten, vilket vi kanske inte hade gjort om vi inte var så fokuserade på att spara förra året”, säger Jessica Stark.

Startupbolagen som hyr in sig hos Sup46 får sitta där i ett år, sedan är tanken att bolaget ska ha växt sig tillräckligt starkt för att hyra någon annan stans.

Bland alumnerna hittar man heta techbolag som Natural cycles, Fishbrain och Fundedbyme, som nyligen tog in gräsrotskapital till en värdering på 174 miljoner kronor.

Känns det aldrig lite snopet att hjälpa bolag till att bli snabbväxande miljardbolag – men inte få ta del av de potentiella vinsterna?

“Nej, vi tog ett väldigt aktivt beslut om att vi inte skulle gå in i bolagen som sitter hos oss. Det ska vara ett rent medlemskap. Vi startade det här för att vi tycker att startupscenen behöver det. Jag tror också det är det som har gjort att vi har fått så många bra bolag”, säger Jessica Stark.

Vad är det långsiktiga målet för bolaget?

“Nu har vi precis landat i våra nya lokaler vilket krävde mycket slit. Nu ska vi fortsätta bygga ett ekosystem i världsklass för startups. Visionen är att alla våra medlemmar ska bli globala game changers”, säger Jessica Stark.

Läs mer