Tv-profilen Vigor Sörmans Splay har etablerat sig som ett av Nordens ledande Youtubenätverk med en rad av de riktigt stora sociala medier-profilerna under sitt paraply. Affärsmodellen går ut på att samla olika Youtube-stjärnor under ett bolag för att förhandla bättre reklamavtal och dra nytta av varandras tittare och erfarenheter.
2015 blev ytterligare ett rekordår för bolaget. Enligt bolagets nyss släppta årsredovisning landade omsättningen i Splay AB på 46 miljoner kronor. Splay hade som mål att att dubbla omsättningen under 2015. Det skulle innebära en omsättning på över 50 miljoner kronor.
“Redovisningen som finns tillgänglig gäller bara för omsättningen i Sverige. När man tar med våra andra marknader har vi slagit målet med råge”, säger Vigor Sörman, vd och grundare av Splay.
Exakt hur mycket bolaget omsätter vill han inte avslöja. Eftersom Splay ägs av mediekoncernen MTG till 80 procent måste bolaget följa börsregler för spridning av finansiell information.
Med de kraftigt ökade intäkterna har även utgifterna ökat markant. Det svenska bolaget gjorde förra året en rörelseförlust på 5,5 miljoner kronor. Vigor Sörman menar dock att det inte ger en helt rättvis bild av verksamheten.
“Det är mycket av vår overhead för det globala teamet som ligger där samt teknikutveckling för våra produkter Gosnap och Unicorn.me. Jag har faktiskt ingen koll på hur den svenska redovisningen ser ut, vi tittar på bara på den interna konsoliderade redovisningen”, säger Vigor Sörman.
Lägger man i hop Splay AB:s resultat med de danska och norska dotterbolagen gör hela koncernen en förlust på 7,7 miljoner kronor. Splay finns även i Finland och Tyskland vilket indikerar att förlusterna är ännu ett snäpp större. Vigor Sörman bekräftar inga siffror men säger att resultatet ser bättre ut än de siffror vi har presenterat för honom. Hans svar kan ändå tolkas som att Splay fortfarande går med förlust.
“Under året har vi satsat ordentligt på att vidareutveckla businessen och öppna fler kontor, bland annat i Tyskland. Vi har även satsat mycket på att vidareutveckla vårt eget material som går på Splays egna youtubekanaler (Det vanliga är annars att youtubeprofilerna använder sina egna kanaler för att sprida innehållet. Reds. anm.). Bara på kanalen Splay Sverige har vi nu 320.000 prenumeranter”, säger han.
Efter rekordåret har dock Splay hamnat i blåsväder. Efter konflikter med bolaget har vissa sociala profiler lagt upp videoklipp och instagrambilder där de har uppmanat sina fans att sätta press på Youtubenätverket för att de ska få säga upp sina avtal.
Parallellt har youtubern Axel Palm riktat hård kritik mot youtubenätverken generellt i ett öppet brev.
Vigor Sörman tonar dock ned problemet och menar att Splay inte har drabbats särskilt hårt.
“Vi har egentligen inte påverkats särskilt mycket av det. Det är jätteviktigt för oss att ha en god relation med våra innehållsskapare men det handlar om två av 600 innehållsskapare som har uttryckt missnöje. Vi har fler som vill gå med nu än någonsin”, säger Vigor Sörman.
En del av kritiken bygger på att det är vanligt i branschen att använda kontrakt som “låser in” youtubarna i ett eller flera år i taget och som förnyas automatiskt. Har ni sådana kontrakt?
“Vårt standardkontrakt har tre månader löpande uppsägningstid. Om vi går in och investerar mycket tid och pengar i att någon ska kunna utveckla sitt innehåll kanske vi har andra villkor men så har det vart i underhållningsbranschen i lång tid”, säger Vigor Sörman.