Sök ikon

Den smarta knappen Flic tar in 4 miljoner - förbereder större runda

Artikel bild
Pranav Kosuri, medgrundare och marknadschef på Flic. Foto: Johanna Ekström.

Bolaget Shortcut Labs, som ligger bakom Flic, tar in 3,7 miljoner kronor. I nästa kapitalrunda siktar bolaget på en värdering på över 100 miljoner kronor.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Vi har tidigare rapporterat om knappen Flic som låter dig styra dina uppkopplade prylar. Tidigare i år uppmärksammades bolaget bland annat för sin “bakisknapp”, som gjordes tillsammans pizzakjedjan Dominos.

Dokument från bolagsverket visar nu att bolaget har tagit in 3,8 miljoner kronor.

“Vi har tagit in en liten runda för att kunna fortsätta växa i det tempot vi vill. Vi har haft ett stort inflöde av partnerförfrågningar och nu tog vi in lite extra pengar för att sätta grunden för den delen av verksamheten”, säger Pranav Kosuri, medgrundare och marknadschef på Shortcut Labs.

I rundan deltar bolagets två befintliga investerare: Raxor, som drivs av Pepins-grundaren Anders Sjunnesson och Permak Invest, som Göran Grosskopf ligger bakom. Han är tidigare ordförande för Ikeas ägarbolag och är nuvarande ordförande för byggföretaget Peab.

I rundan köper investerarna såkallade preferensaktier till ett bolagsvärde på 57 miljoner kronor. Preferensaktier räknas ofta som mer värda än stamaktie, alltså vanliga aktier, eftersom de ger förtur om bolaget delar ut vinst eller säljs. Det gör att man inte kan fastställa det exakta värdet på bolaget.

I dokumenten som har skickats in till bolagsverket framgår det även att Shortcut labs planerar en betydligt större finansieringsrunda i närtid. Då siktar man på att igen emittera preferensaktier men då blir det till en värdering på minst 127 miljoner kronor, alltså dubbla värdering jämfört med den senaste rundan.

Pranav Kosuri är fåordig om den nya riskkapitalrundan men säger att tanken är att få fart på tillväxten även i fysiska butiker.

“Vi såg hur otroligt bra det har gått när vi har sålt Flic i nischade butiker som till exempel Designtorget. Även på mediamarkt har efterfrågan på produkten varit så bra att vi kan bredda till flera butikskjedjor”, säger han.

Bolaget har än så länge inte släppt några omsättningssiffror.

Läs mer