På den svenska startupscenen är Portfoliobox, precis som grundarna Gustav Degerman och Hamid Abouei, relativt okända. Men så ser det inte ut i resten av världen – deras hemsideverktyg används av närmare en halv miljon personer och bolaget har betalande kunder i 130 länder.
Användarna är framför allt kreatörer som fotografer, modeller, designers och arkitekter. De kan alla skapa sin egen nätbaserad portfolio. Efter bara tre år har doldisen från Bromma i Stockholm redan börjat konkurrera med de större hemsidesbolagen som Wix och Squarespace.
Som svensk startup sticker Portfoliobox ut från mängden – bolaget har nämligen aldrig tagit in externt kapital.
“Vi var så fokuserade när vi började att vi inte riktigt hängde med i startupsvängen. Sedan har det rullat på så bra att vi inte har behövt ta in investerare", säger Gustav Degerman och tillägger:
"Men det är klart att vi inte säger nej till en investerare, men letar inte aktivt efter en."
Och bra har det gått då bolaget ökade sin omsättning från 2 miljoner kronor (2013) till närmare 5 miljoner kronor 2014. Fjolårets omsättning låg på 7,3 miljoner kronor med en vinstmarginal på 16 procent.
"Vi hoppas på att få en omsättning mellan 10 och 12 miljoner kronor i år. Får vi 10 miljoner kronor blir jag nöjd", säger Gustav Degerman.
På väg till Varberg berättar han vidare att bolaget nyligen lanserat en gratistjänst – där det ska bli enklare för mig eller dig att hitta exempelvis en lokal stylist.
“Med Find creatives ska det bli lättare för beställaren att hitta en kreatör som finns i orten där du är. De som redan använder Portfoliobox kan koppla sig till den här tjänsten kostnadsfritt, men de som inte är anslutna sedan tidigare kan också göra det”, säger Gustav Degermark.
Affärsmodellen går ut på att sprida bolagets varumärke bland kreatörer som snabbt kan ansluta sig till Find creatives. Om man vill så kan man föra över sin profil till Portfoliobox.
Du nämnde att ni skulle utmana Linkedin och Apple tidigare. Är det ens möjligt?
“Ja, varför inte? Linkedin är inte anpassat för kreatörer och det är även svårt för privatpersoner att exempelvis hitta en fotograf via Adobe behance (ett konkurrerande portfolioverktyg reds. anm.)”, säger Gustav Degermark och fortsätter:
“Find creatives ska fylla luckan mellan Linkedln och Behance. På bara några veckor har vi redan ett tusental nya användare.”