Sök ikon

Annonssamarbete med Hand in Hand Sweden

Sociala medier-strategin blev en succé – drog in en dryg årslön på en månad

Artikel bild
Maureen i sin framgångsrika butik i Nairobi.

Så exploderade Maureens e-handel i popularitet: ”Siktar på 20 anställda inom ett år”

I den fysiska butiken minglar kunderna och inspekterar varorna längs hyllorna. Kläder, skor och väskor delar utrymme med skönhets- och hårprodukter. I centrum för verksamheten står Maureen, ett stjärnskott på e-handelshimlen i Kenya.

Tack vare populära livesändningar i sociala medier har hennes kundbas fullkomligen exploderat det senaste året. Omsättningen var i december över 6000 dollar, vilket motsvarar en genomsnittlig årslön i landet.

”Arbetsdagarna är långa, men det har betalat av sig. I dag har jag sex anställda”, berättar Maureen samtidigt som regnet smattrar mot plåttaket över hennes huvud.

”Inom ett år ska jag vara en stor grossist”

Produktlagret har hon stenkoll på tack vare det digitala kassasystemet, och bokföringen lagras i en molntjänst. En trygghetsfaktor i Nairobi, där risken för att viktig information ska gå förlorad på grund av plötsliga skyfall ­– eller inbrott – är överhängande.

Trots framgångarna är Maureen långt ifrån nöjd.

”Inom ett år ska jag vara en stor grossist med 20 anställda. Min förhoppning är att jag ska kunna importera klänningar och kläder för att kunna erbjuda mina kunder en ännu bättre kvalitet på varorna”, berättar hon.

Tar steg mot att bli moderna och framgångsrika entreprenörer

Maureen är ett lysande exempel på hur organisationen Hand in Hand arbetar för att stärka kvinnor genom entreprenörskap. Endast 40 procent av befolkningen i Kenya har tillgång till internet, och kvinnor har betydligt sämre förutsättningar att äga en smartphone och ha råd med en internetuppkoppling.

Har byggt strategier för att lära känna mina kunders behov.

Genom satsningen Her Digital Path får kvinnorna kunskap och stöd hur de kan skala upp och expandera sina verksamheter, bland annat med hjälp av digitala verktyg och tillgång till krediter. På så sätt kan de likt Maureen ta viktiga steg mot att bli moderna, framgångsrika entreprenörer.

LÄS MER: Det här är Hand in Hands satsning ”Her Digital Path”

”Genom Hand in Hand fick jag en bra digital träning som hjälpte mig att skaffa fler kunder online. Jag har byggt strategier för att lära känna mina kunders behov. På så sätt kan jag alltid erbjuda dem rätt produkter”, berättar Maureen om stödet från Hand in Hand.

Att kunna navigera och agera i dagens digitala samhälle stärker kvinnornas företagande. De kan hitta bättre och billigare varor, ta del av ny kunskap för produktutveckling, använda mobila banktjänster och nå en bredare kundkrets för att få bättre marginaler i verksamheten.

Dessutom får de större kunskaper om sina rättigheter och kan enklare komma i kontakt med myndigheterna.

Har skapat över 11 miljoner jobb sedan starten

Hand in Hands globala nätverk har arbetat i 20 år och idag har organisationen bidragit till att skapa över 11 miljoner jobb. Maureen, hennes anställda samt deras familjer är några personer som har fått ett bättre liv tack vare satsningen på kvinnliga entreprenörer.  

Den 13 maj arrangerar Hand in Hand och Breakit ett kostnadsfritt seminarium på temat ”Ledare utan gränser”, om hur entreprenörer kan vara med och driva förändring med sin affär.

Där kommer besökarna bland annat få lyssna på Salomé Oliva – programansvarig på Hand in Hand – och Josefin Landgård – entreprenör och filantrop – som själv rest och sett hur Hand in Hands arbete skapar jobb och framtidstro.

LÄS MER: Här är alla talarna under ”Ledare utan gränser” – boka din plats nu!

Läs mer