Sök ikon

Succé för Mustiga Mauri – har sålt chips för 45 miljoner på ett halvår

Artikel bild
Mauri Hermundsson. Foto: TT

Mauri Hermundssons chipssatsning Redhead har fått en riktig raketstart.

“Nån dag fuckar jag säkert upp på nåt sätt”, säger han till Breakit.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det är nog en av de svåraste marknaderna att ta sig in på. Alltså in i svenskarnas fredagsmys. För att lyckas ta plats i tv-sofforna, eller var nu folk spenderar sina helger, krävs det något speciellt.

Det kan man ju faktiskt kalla Mauri Hermundsson, 29 år. Med Uppdrag Mat på Youtube och flera programledarjobb som Lego masters och sidekick i Idol på bästa sändningstid har han tagit sig in i svenskarnas hjärtan och blivit så folkkär att ingen skulle bli förvånad om han utsågs till nästa programledare på Allsång på Skansen.

Nu har han lyckats ta sig ända ner i chipsskålarna hos svenskarna. Under det första halvåret som chipssatsningen Redhead existerat har den sålt för nästan 45 miljoner kronor.

Vi fick tag i honom för att ställa ett par frågor.

Vad är hemligheten?

“Det hade såklart varit ascoolt om vi hade något nytt hemligt trix som låg bakom framgångarna, men det har vi inte. Jag tror det är en blandning av många olika saker. Hårt arbete, bra samarbeten med leverantörer och butiker, ett bra varumärke och kanske framför allt väldigt goda chips. Men hittills har vi inte ens kommit en liten bit på vägen, jag och vi har större mål”, säger han till Breakit.

Vad ligger resultatet på för samma tidsperiod?

“Det är svårt att säga eftersom vi återinvesterar nästan varenda krona i att både utveckla varumärket och framför allt ta fram nya, ännu bättre produkter.”

Vad siktar ni på för omsättning och resultat för första helåret? 

“Vi tar det lite som det kommer. Vi har såklart interna mål – men det handlar inte om att göra någon stor vinst utan framför allt att få ut fler produkter i ännu fler butiker. Vi räknade med ungefär en åttondel av den försäljning vi haft, så vi kanske har fått nån sorts hybris i våra nya mål, men just nu siktar vi mot totalt ungefär 11 artiklar i mellan 1500-2000 butiker runt om i Sverige.”

Det finns flera exempel på influencerbolag som tagit skada av att vara för tight förknippade med en person om det börjat storma kring personen ifråga Hur tänker du kring det? 

“Ja, det är såklart knepigt. Nån dag fuckar jag säkert upp på nåt sätt, och om jag inte gör det lär ju folk börja tröttna på mitt fula tryne i tv-rutan. Därför är mitt mål att försöka bygga varumärket Redhead till något som är större än bara mig, som kan stå på egna ben. Det är ju såklart lättare sagt än gjort, men jag tror vi har en bra strategi och plan för att under de kommande två, tre åren låta mig sakta men säkert försvinna från påsen.”

Redhead ägs till en tredjedel av Mauri Hermundsson och till hälften av bolaget Kitchen Growth som styrs av Varga Moshtagh, David Carlsson och Joakim Ödlund. 

LÄS MER: Mustiga Mauris superår – omsättningen rusar med 330 procent

Läs mer