För ett par år sen utsåg vi Chromaway till Techsveriges mest lönsamma bolag. Då hade bolaget precis lagt fram siffror för det brutna räkenskapsåret som avslutades i juli 2022. Det var imponerande siffror som skickats in till Bolagsverket med en omsättning på 664 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 469 miljoner kronor.
Här ska det villigt erkännas. Jag förstår inte riktigt vad det egentligen är Chromaway gör. De har byggt en egen blockkedja som heter Chromia och har en egen kryptovaluta som har fått namnet Chroma. De har också gjort stor succé med spelet My Neighbour Alice. Bolagets vd Henrik Hjelte har tidigare förklarat Chromaways verksamhet såhär.
“Det enklaste sättet att förklara det på är att vi startar olika projekt som bygger applikationer på en ny typ av blockkedja, som kombinerar traditionell databasteknik med blockkedjeteknik.”
Det största området för Chromaway har hittills varit spel men de har också hållit på med mode, sport och musik. Förra sommaren köpte de till exempel modemärket BLK Denim.
Efter succéåret föll omsättningen hastigt till 320 miljoner kronor och vinsten förvandlades till en förlust på hela 145 miljoner kronor.
När nu bolagets nya bokslut har landat på Bolagsverket visar det att omsättningen ökar igen till 452 miljoner kronor men förlusten ligger fortfarande högt, på nästan 50 miljoner kronor back på koncernnivå.
“Jag är nöjd med året”, säger Henrik Hjelte när vi når honom nu.
“Vi har haft ganska mycket investeringskostnader och så är det ju synd att det inte har varit en så jättebra konjunktur”.
Vad beror det på att omsättning och resultatet svänger så mycket?
“Vi är i en fas där vi bygger mycket, det mesta som vi gör har inte lanserats ännu. Så intäkterna och då också resultatet kommer vid vissa tillfällen.”
Till sommaren kommer en riktigt version av My Neighbour Alice att släppas och även om flera av de framtida projekten är hemliga så kommer det hända saker med BLK Denim också.
“Vi är i en process för att göra om det, bland annat kommer vi lägga ett digitalt chip i kläderna så att man se hela produktionskedjan”, säger Henrik Hjelte.
BLK Denim omsatte 2024 10,6 miljoner kronor med en förlust på 25,3 miljoner kronor.
LÄS MER: Svenska kryptojätten Chromaway köper upp Johan Lindebergs modemärke: “Faktiskt tydliga synergier”