E-handelsbolaget Nelly har lyckats vända utvecklingen och har under de senaste två åren vuxit tydligt. Men när helårssiffrorna för 2024 rapporterades var vd:n Helena Karlinder-Östlund ändå inte nöjd.
I vd-ordet beskrev hon det som att Nelly kommit “ytterligare en bit på längre vägen mot en hälsosam affär” och påtalade att det fortfarande finns “stor förbättringspotential på många områden”.
Nu presenteras siffrorna för 2025 års första kvartal – vilket, enligt Nelly, historiskt sett brukar vara det mest utmanande. Och det ser onekligen ut som att bolaget slagit in på rätt väg.
“Det gångna kvartalet visar dock att vi, med ett träffsäkert sortiment och effektiv marknadsföring, kan leverera både tillväxt och god lönsamhet även under dessa förutsättningar”, säger Helena Karlinder-Östlundh i en skriftlig kommentar.
Nettoomsättningen ökade med 11,5 procent från drygt 222 miljoner kronor till ungefär 248 miljoner under det första kvartalet.
Rörelseresultatet för perioden landade på nästan 20 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på ungefär 2 miljoner under första kvartalet 2024. Det motsvarar en rörelsemarginal på 8 procent.
En förklaring till att Nelly lyckats vända skutan har varit att bolaget i dag säljer mer av sina egna varumärken. Under 2024 ökade andelen till 47 procent av försäljningen, vilket var en ökning med 11 procentenheter under året.
Den försäljningsandelen har fortsatt att öka och ligger under det första kvartalet på drygt 50 procent.
En annan utmaning som e-handlare kämpar med är kostnader för returer från kunder. Under det första kvartalet i år minskade Nellys returgrad till 24,8 procent, vilket kan jämföras med 33,4 procent under samma period förra året.
Under 2025 kommer bolaget bland annat att satsa på att “vidareutveckla och lyfta” den externa varumärkesportföljen och ser potential i att bygga vidare på Nellys fysiska butikskoncept. Under året kommer också bolagets returhantering att flyttas från en extern aktör utomlands till Nellys eget lager i Borås.