Sök ikon

Nystartade Fashionlabs AI-modeller ska visa kläder i fler storlekar hos Bubbleroom

Artikel bild
E-handelsjätten Bubblerooms marknadschef Sofie Rydberg. Foto: Press/montage

E-handlaren Bubbleroom satsar på AI-genererade modeller, vid sidan av de fysiska, så att kunder ska kunna se klädesplagg på modeller i olika storlekar. Bakom tekniken i satsningen står nystartade Fashionlab.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Webbredaktör och reporter

Framöver kommer e-handelsjätten Bubblerooms kunder, precis som tidigare, att kunna se hur klädesplagg ser ut på en modell. Men genom ett nytt projekt, med en svensk AI-startup, ska de även kunna välja att se plaggen i fler storlekar – på AI-genererade modeller.

Pilotprojektet görs i samarbete med den nystartade startupen Fashionlab, som bildades så sent som i juli förra året. 

Målet med satsningen är att minska antalet returer, stärka bolagets konvertering och ge kunderna en bättre köpupplevelse, skriver de båda bolagen i ett pressmeddelande. 

Den “stora vinningen” ligger att Fashionlabs AI-verktyg kan generera bilder med hjälp av existerande data, som produktbilder och storleksguider bland annat, enligt Bubblerooms marknadschef Sofie Rydberg

“Vi behöver inte komplettera med fler nya fotograferingar, samtidigt som vi kan erbjuda en stärkt shoppingupplevelse för våra kunder”, skriver hon till Breakit i ett mejl. 

Det finns i dagsläget inga planer på att helt byta ut Bubblerooms befintliga modeller mot AI-modeller, enligt Sofie Rydberg. Den nuvarande strategin är att kombinera “de två världarna”. 

“Samtidigt är vi ständigt i utveckling och lyssnar noggrant på vad våra kunder efterfrågar. Det här initiativet har redan visat positiva resultat via det test som rullat innan dagens “go live”, med en tydlig ökning på andelen produkter som läggs i varukorgen.” 

Bubbleroom redovisade för helåret 2024 en nettoomsättning på nästan 440 miljoner krono, en ökning på ungefär 0,4 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet (ebit) landade på minus nästan 17 miljoner kronor. Det kan jämföras med ungefär 28 miljoner under 2023. 

Fashionlab erbjuder enligt den egna hemsidan modeplåtningar, “utan modeller, studior eller fotografer”. Bolaget är grundat av Camilla Westerlind, Valentyn Shumakher och Lisa Marie Bagge. Det finns ännu ingen offentlig årsredovisning att tillgå. 

"Vi är glada över att samarbeta med Bubbleroom och visa hur AI kan bidra till en mer inkluderande och hållbar mode-e-handel," säger Camilla Westerlind i ett pressmeddelande. 

Läs mer