Det var en urinvägsinfektion som satte dem på spåren.
Matilda Lundblads fru, elitfotbollsspelaren Frida Lundblad, drabbades av en urinvägsinfektion kort innan hon skulle spela final i Svenska cupen. Men hon hann inte uppsöka en fysisk vårdcentral i tid och tvingades istället spela matchen med smärtor.
Händelsen fick paret Lundblad att fundera – en urinvägsinfektion är relativt lätt att diagnostisera, borde det inte gå att lösa snabbt och smidigt med hjälp av en digital plattform?
Den tanken blev startpunkten för det som idag är den digitala vårdsuccén Kollarna.se med en omsättning på nästan 118 miljoner kronor och ett rörelseresultat uppgående till drygt 18 miljoner kronor.
Tillsammans med Matildas kusin Viktor Sellman drog de 2016 igång verksamheten på fritiden.
“Vi började inte ta ut lön förrän efter tre år. Det var rätt galna år. Jag jobbade som läkare och forskade. Vår dotter var bara fyra månader när vi startade och vår son hade precis fyllt ett”, säger Matilda Lundblad och fortsätter:
“Jag minns en gång när hela familjen var magsjuka och jag ändå satt och skrev ihop något avtal. Jag fick gå och spy med jämna mellanrum. Det var tufft”.
"Kunderna grät av lättnad"
Men samtidigt blev det tidigt tydligt att de hittat en tjänst som fyllde ett tydligt behov. Användarna strömmade snabbt till:
"Vi fick mejl från kvinnor som grät av lättnad för att det gick så snabbt. Många trodde inte ens att det var på riktigt”, säger Matilda Lundblad.
Urinkollen följdes av nya vertikaler som Menskollen, Pollenkollen och Aknekollen. Verksamheten växte snabbt och lönsamt utan något riskkapital men 2022 kom en oväntad vändning.
“Vi kontaktade ett antal större vårdkoncerner för att få till ett samarbete där vi skulle vara underleverantörer till dem”, berättar Matilda Lundblad.
Men ingen av koncernerna ville samarbeta, de ville istället köpa Kollarna från Matilda Lundblad och hennes medgrundare. De såg helt enkelt en så stor potential i verksamheten att de ville haka på tåget som ägare.
“Det här var ju stora spelare och de insåg att om de gav oss kontrakt som underleverantörer så skulle vi snabbt få väldigt stora volymer. Då skulle priset bli för högt så därför ville de köpa oss direkt”, säger Matilda Lundblad.
Doktor.se var hetaste kandidaten
Ganska snabbt utkristalliserade sig Doktor.se som den hetaste spekulanten och förhandlingarna inleddes. Någon prislapp har aldrig kommunicerats men enligt Breakits källor värderades Kollarna till drygt en kvarts miljard kronor i transaktionen där Matilda och Frida Lundblad ägde majoriteten av aktierna.
“Jag kan inte kommentera några siffror men alla var nöjda”, säger Matilda Lundblad.
Hon är idag chef för hela den digitala verksamheten inom Doktor.se där Kollarna ingår. Affären blev klar 2022 och Matilda Lundblad har alltså jobbat kvar även efter hon sålt sina aktier. Även om hon trivs bra i sin roll så är hon tydlig med att det i framtiden sannolikt kommer bli fler resor som entreprenör:
“Jag, Frida och Viktor jobbar så bra ihop och har en massa idéer. Jag känner väldigt starkt att jag inte är klar och vill bygga fler bolag”, säger hon.
Vill du veta mer på ämnet kring exits, transaktioner eller börsnoteringar? Missa inte Exit Forum den 29 april i Stockholm. Anmäl dig här!