Många av de bolag som vi skriver om växer snabbt. Men när det växer snabbt så finns det saker som kan bli lidande. Till exempel vinst.
Det gäller inte Birth Poster. Bolaget gör affischer med personaliserade babytryck i verklig skala. Svarta penseldrag föreställande en nyfödd bebis på runt 50 centimeter från hjässa till häl, med namn och födelsedatum på vit bakgrund.
En enkel affärsidé och produkt kan man tycka men också väldigt framgångsrik. Bolaget har i över tio års tid gått med vinst och förra året är inget undantag.
När fjolåret summeras visar siffrorna att omsättningen visserligen sjunkit från 34,4 miljoner kronor till 31,6 miljoner kronor. En bit från toppåret 2020 då omsättningen hamnade på över 50 miljoner kronor.
Men vinsten ökar istället om än inte så jättemycket. Den landade under 2024 på 3,2 miljoner kronor, upp från 2,8 miljoner kronor året innan.
Av bokslutet framgår också att ägarparet Evelina och Gustav Westman, som aldrig tagit in något riskkapital till bolaget, ger sig själva en utdelning på 6,5 miljoner kronor.