Det kan kännas som en sån där grej som många älskar att hata. Parkeringsappar.
Så sent som i höstas var diskussionen uppe på tapeten, när Stockholm kommuns egen parkeringsapp Betala P skrotades. Privata aktörer skulle få ta över.
I samma veva meddelades det även att förändringen inte skulle innebära höjda avgifter, men att flera av de tjänster som skulle användas i stället har tilläggstjänster.
Aktörerna som vid det tillfället var auktoriserade var Easypark, Epark, Mobill och Parkster.
Nu kan Breakit berätta hur det gick för den sistnämnda under det gångna året.
Koncernens nettoomsättning landade på 1,3 miljarder kronor, en ökning från 1,1 miljarder kronor året innan, enligt det färska bokslutet. Rörelseresultatet klättrade till 21 miljoner kronor under 2024, från 11 miljoner kronor under 2023.
Att Betala P lades ned tycks har varit goda nyheter för Parkster, som menar att bolagets “marknadsandel vuxit mycket kraftigt i Stockholm” till följd av nedläggningen.
Men det är inte bara i den svenska huvudstaden som Parkster vunnit mark, enligt företagets egen utsago. Under året har bolaget fortsatt att stärka sina positioner i Sverige, Tyskland och Österrike.
“Vi startar fortlöpande upp i nya städer, antalet bilister som använder vår app blir fler för varje dag och vi stärker ständigt samarbetet med våra kunder och partners”, står det i årsredovisningen.
“Under året har Parkster breddat sin palett av premiumtjänster och lanserat en helt ny tjänst för expressparkering, där nya användare kan direktbetala sin parkering utan att registrera sig”, heter det vidare i bokslutet.
Bolaget erbjuder dels att parkera kostnadsneutralt, eller att parkera genom någon av bolagets premiumtjänster.
Läs mer: Parking Aid vill hjälpa dig att hitta parkering – får in färska miljoner