Det känns som igår. När allt man kunde se av fotboll fick man se på plats, på Tipsextra på lördagseftermiddagen eller Fotbollskväll i SVT i lyxiga 45 minuter.
Men även om det för en del av oss känns som igår så var det länge sedan Manchester United dominerade Premier League och Arild Stavrum, Dick Lidman och Niklas Skoog bombade in mål i Allsvenskan.
Idag finns det en ständig pågående diskussion i både sociala och nya medier. I mitten av iallafall det svenska samtalet om fotboll finns produktionsbolaget Dobb 2.0.
Bolaget ligger bakom webb-tv-produktioner som 08 Fotboll och podcasten Big Six. Nu rapporterar bolaget en nästan 50-procentig ökning av omsättningen under 2024 till 20,7 miljoner kronor vilket gör året till nytt rekord. Dessutom lyckas bolaget vända till en vinst på 1,9 miljoner kronor.
Nyckeln har legat i det nya formatet Fotbollsmorgon. Programmet sänds sex dagar i veckan med sändningsstart kl 07.00.
“Det har uppenbarligen skapat nya morgonrutiner för många”, säger David Fjäll som är en av Dobbs grundare och som även är programledare.
“När vi startade Fotbollsmorgon trodde alla att vi var helt dumma i huvudet. ‘Dagliga morgonsändningar flera timmar varje dag är det bara TV4 som klarar av?’”
Det var de tydligen inte utan i en ganska sparsmakad studio levererar de dag efter dag. Hittills har det blivit 724 avsnitt.
“Kommersiellt är det oerhört kul att konstatera att vi nu redan i mars för första gången är helt slutsålda (på annonser reds anm)”, säger David Fjäll.
“Dessutom med nya kundsegment som herrekipering och manlig hudvård som på ett unikt och underhållande sätt associeras med Fotbollsmorgon.”