Sök ikon

Ka Yo säkrar nytt kapital – backas av flera tunga profiler

Artikel bild
Margaux Dietz, Marc Nylander och Stefan Palm. Foto: Christine Olsson/TT/Christopher Hunt/Press.

Sport- och outdoorbolaget Ka Yo tar in 10 miljoner kronor från en milt sagt namnkunnig skara profiler. Samtidigt lämnar varumärket det anrika varuhuset NK bakom sig, enligt Dagens Industri.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Ka Yo, som riktar in sig på kläder och utrustning i sport- och outdoorkategorin, tycks ha charmat flera tunga profiler. Sedan bolaget drog igång 2021 har företaget tagit in omkring 22 miljoner kronor, från bland annat Bianca Ingrosso.

Nu rapporterar Dagens Industri att Ka Yo, med grundaren Marc Nylander (som tidigare även grundat varumärket NK Sport) i spetsen, fyller på kassan igen. 10 miljoner kronor plockas in från en rad namnkunniga profiler, däribland Margaux Dietz, Skincity-grundarna Annica och Mikael Kjellman och Caliroots-grundaren Andreas Koschnike. Nils Tham, tillika H&M-arvinge, samt Stefan Palm, grundaren av Lager 157, är sedan tidigare ägare och fortsätter att stötta Ka Yo.

Enligt tidningen ska investeringen gå till ett nytt varulager för att växa e-handel. 

Men det finns fler nyheter från sport-och ourdoorbolaget, som hållit till hos anrika NK sedan 2019. Vid årsskiftet lämnade bolaget lyxvaruhuset bakom sig har istället flyttat in i  Mood-gallerian i Stockholm.

Preliminärt väntas omsättningen för 2024 landa på 62 miljoner kronor med ett nollresultat. Den kan jämföras med 2023, då omsättningen uppgick till 27 miljoner kronor, även då med ett nollresultat. 

Läs mer: Astrid Wild ökar omsättningen rejält och vänder till vinst: “Ett utmanande år för många”

Läs mer: Över 100 nya miljoner till Wesports – “Marknadsklimatet är mycket spännande”

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här

Läs mer