En sajt för att hitta synonymer kanske inte låter så värst rafflande, särskilt inte i dessa AI-tider. Men faktum är att det kan vara en riktig kassako. Breakit har tidigare berättat att Sinovum Media, bolaget bakom sajten synonymer.se, tjänat miljoner – med bara ett par anställda.
De personerna i fråga var bröderna David och Linus Stockelberg som köpte sajten från ett konkursbo under 2009. Då uppgick antalet besökare till omkring 15.000 om dagen – som några år senare hade ökat till hundratusentals. Mer om hur det hela gick till kan du läsa om här.
Men 2023 tog eran slut. Bröderna tackade för sig och sålde företaget – och därmed även sajten – till korsordsbolaget Keesing Sverige. Nu kan Breakit berätta hur det har gått sedan dess.
Enligt Sinovum Medias färska bokslut landade nettoomsättningen under 2024 på 14,3 miljoner kronor, en minskning från 15,7 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet uppgick till närmare 10 miljoner kronor 2024, även det ett tapp från året innan då det var uppe på 10,7 miljoner kronor.
“Det är ingen hemlighet att den segdragna lågkonjunkturen och det globala läget har påverkat både människors plånböcker och företagsinvesteringar på annonsmarknaden. Trots det har Synonymer.se klarat sig väldigt bra”, skriver Keesing Sveriges vd Anders Juhlin om bolagets siffror till Breakit.
“Men det är också så att vi löpande måste utveckla sajten, både tekniskt och innehållsmässigt, vilket påverkar resultatet på kort sikt. Samtidigt stärker vi oss i det långa perspektivet”, skriver han, som i samband med uppköpet blev vd på Sinovum Media, och berättar att det har gjorts viktiga strategiska satsningar under året som redan börjar “bära frukt.”
Unnar sig utdelning
Trots minskningen i både nettoomsättning och rörelseresultat tycks bolaget vara ganska nöjda. Under en extra bolagsstämma i augusti i fjol beslutades det om en extra vinstutdelning om totalt 3 miljoner kronor.
Hur påverkas synonymer.se av Chat GPT? Märker ni att trafiken till sajten/antalet användare har minskat?
“Vi ser faktiskt inga tydliga förändringar i användarnas beteende och ingen direkt påverkan på våra trafikvolymer, trots Chat GPT och andra AI-tjänsters intåg på marknaden”, skriver Anders Juhlin.
“Det handlar om olika användarbeteenden, där Synonymer.se:s snabba, matiga och alltid korrekta svar fortfarande är något målgruppen föredrar. Men vi följer vår utveckling och fortsätter att förbättra tjänsten löpande.”
Miljontals användare
Tillbaka till uppköpet.
Enligt Anders Juhlin hade Keesing Sverige “en god dialog med de tidigare ägarna under flera år.”
“När tajmingen blev rätt för båda parter föll allt naturligt på plats. Det blev en odramatisk och strategisk mycket logisk affär, där Synonymer.se nu finns i samma portfölj som våra korsordstidningar, våra populära ordspel och andra språkliga digitala kläder som Keesing Sverige erbjuder.”
Han berättar att sajten lockar hundratusentals användare dagligen och över 2 miljoner unika besökare i månaden.
“Det finns tydliga synergier åt båda håll. Med förvärvet stärker vi vår digitala närvaro, vår språkliga profil och får en mycket stark plattform för både innehåll och annonsering. Det gynnar både våra användare som våra partners.”
Vad köpeskillingen uppgick till eller hur dealen såg ut vill Anders Juhlin inte kommentera. I Keesing Sveriges årsredovisning för 2023, det vill säga året då förvärvet skedde, framgår det däremot att Sinovum Media värderades till 62,5 miljoner kronor i affären.
“Vi går inte ut med detaljer om köpeskillingen, men både vi och säljarna är mycket nöjda med värderingen. Affären var smidig och genomförd enligt alla konstens regler, där Keesing tog över hela bolaget”, skriver Anders Juhlin.
De tidigare ägarna, bröderna Linus och David Stockelberg, är inte längre aktiva inom bolaget. Breakit har varit i kontakt med David Stockelberg som inte vill kommentera köpeskillingen.
Under 2024 omsatte Keesing Sverige 169,8 miljoner kronor med ett resultat efter finansiella poster på minus 6 miljoner kronor. Bolaget ägs av det nederländska moderbolaget Keesing Media Group.