Epidemic Sound växte omsättningen till drygt 1,9 miljarder kronor under 2024, upp från nästan 1,5 miljarder året innan.
Det justerade ebitda-resultatet (rörelseresultatet före avskrivningar) steg till 147 miljoner kronor, med en marginal på 8 procent – en förbättring från föregående års 4 procent.
Nettoresultatet före skatt uppgick dock till en förlust på minus 409 miljoner kronor, belastat av höga avskrivningar kopplade till när moderbolaget bildades och köpte upp det tidigare bolagets tillgångar. Det har inte någon kassaflödeseffekt, enligt Epidemic Sound själva.
Vd:n och medgrundaren Oscar Höglund lyfter fram den växande användarbasen och plattformens genomslag som nyckeln till fjolårets framgångar.
"2024 har varit ett banbrytande år för Epidemic Sound där vi har lärt oss mycket. Vår fortsatta tillväxt och framgång visar kraften i vår unika musikdistributionsmodell och den ökande efterfrågan på högkvalitativ musik i kreatörsekonomin”, säger han i en kommentar.
Enligt bolaget används Epidemic Sounds musik nu i över tre miljarder visningar per dag på Youtube och Tiktok.
“Det är fantastiskt att se hur vi ökar produktiviteten för kreatörer med våra AI-drivna verktyg och pluginer, samtidigt som vi accelererar musikdistributionen”, kommenterar Sara Börsvik, finanschef på Epidemic Sound.
Det genomsnittliga antalet anställda under året var 558, jämfört med 535 året innan.
LÄS MER: Tog färdtjänst till Handels – nu är hans bolag värt 12 miljarder