Sök ikon

Snapchat är nygamla kanalen för influencers: “Hon tjänar 2 miljoner i månaden”

Artikel bild
Isabella Löwengrip, Isabell Raad och Lisa Borg.

Snapchat har seglat upp som en ny stor möjlighet för influencers att tjäna ordentligt med pengar.

“Tidigare har jag använt det mest för att kommunicera med mina barn”, säger Isabella Löwengrip.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Youtube, Instagram, Tiktok. Det finns fler och fler plattformar där influencers kan dra in pengar på sitt yrke. Ofta handlar det om samarbeten med företag som kan dra nytta av den följarskara som profilen har dragit på sig.

Men nu har en nygammal influencerplattform börjat locka till sig influencer. Nämligen Snapchat. Till exempel sa Lisa Borg för över ett år sen att hon drog in 90.000 kronor i månaden, bara på plattformen. 

Och i Norge, där Snapchat är större, tjänar Isabel Raad mellan 40.000 och 60.000 kronor per dag på Snapchat. Det motsvarar en månadsinkomst på 1,5-2 miljoner kronor.

Betalningsmodellen på Snapchat är lite annorlunda. På Instagram och många andra kanaler är det främst med samarbeten som du kan dra in pengar. På Snap får du betalt per visning – och algoritmen premierar många inlägg.

“På Instagram ska du lägga runt 10 stories per dag, sen börjar du tappa räckvidd”, säger Isabella Löwengrip som själv började jobba aktivt med Snap för ett par veckor sedan.

“Med Snap ska du lägga minst 30 stycken och helst mer, ända upp till 100”.

Det är alltså mängden som är en av nycklarna, till skillnad mot andra sociala medier där det kanske är viktigare att bilderna eller klippen är snygga. 

“Många av oss som jobbar med det här har en liten klump i magen när de lägger ut en bild, “är det här tillräckligt snyggt”, säger Löwengrip till Breakit.

“Men på Snapchat kan du inte lägga filter utan det är mer att man får följa med hela dagen, det blir som en reality-show.”

För att kunna tjäna pengar på Snapchat behöver du verifierad.

Missa inte Isabella Löwengrips medverkan i senaste avsnittet av Breakit Podcast!

Läs mer