Sök ikon

Nytt rekordår för Breakit – trots tuff start: "Vi lyckades ställa om"

Artikel bild
Team Breakit. Foto: Oskar Omne

Breakit, Sveriges ledande nyhetssajt för tech och affärer, gör sitt starkaste år hittills.
“Det ligger mycket hårt arbete och fokus bakom detta och jag är stolt över alla i vårt fantastiska team”, säger Jon Mauno Pettersson, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare på Breakit.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

En växande prenumerationsaffär, framgångsrika event, starka kommersiella koncept och mängder med unik, avslöjande affärsjournalistik som hjälper entreprenörer och ledare i techbranschen att fatta bättre beslut.

Ungefär så kan man sammanfatta Breakits 2024, som blev det resultatmässigt starkaste året någonsin i företagets tioåriga historia.

“Vi hade en tuff start på året, främst kopplat till annonsmarknaden, men lyckades ställa om. Det ligger mycket hårt arbete och fokus bakom detta och jag är stolt över alla i vårt fantastiska team”, säger Jon Mauno Pettersson, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare på Breakit.

Omsättningen för fjolåret landade på 36,9 miljoner kronor (36,8) med ett resultat innan skatt på 6,2 miljoner kronor (5,4).

Prenumerationsaffären – där Breakits alla artiklar, rapporter, nischade nyhetsbrev och fördjupningar ingår – fortsatte att växa under året. Intäkterna steg från cirka 11 mkr till över 14 mkr, en tillväxt på drygt 25 procent.

“Många i vår målgrupp, entreprenörer och beslutsfattare i techbranschen, har ett par tuffa år bakom sig. Att Breakit trots det lyckats växa i det här tempot är starkt och visar att vår journalistik verkligen behövs”, säger Matilda Andersson, nyhetschef.

Även eventaffären går starkt, där biljettintäkterna ökade med drygt 30 procent under året. SaaS Summit är Breakits största återkommande event, men även E-com Day, AI Day och Funding Day är exempel på framgångsrika koncept.

“Vi hade ett fantastiskt eventår och 2025 kommer bli minst lika spännande, där vi adderar högaktuella koncept som Exit Forum, Resilience Summit och Roadmap 2035 i Almedalen, där vi under två dygn kommer att fokusera på de viktigaste framtidsfrågorna för tech och Sverige”, säger Klara Sernemyr, tf eventchef på Breakit.

På Breakits event djupdyker beslutsfattare i de viktigaste frågorna inom olika vertikaler i tech, med de bästa och mest aktuella namnen i branschen både på scen och i publik.

Partner- och annonsaffären, Breakits fortsatt största affärsben, har haft en fin utveckling inför 2025.

“Vi fortsätter att leverera konverterande koncept med kreativ höjd med hög kundnöjdhet, som får våra partners att återkomma. Vi har även glädjande nog fått in många nya partners i år som vill kommunicera mot Breakits målgrupp”, säger Malin Karlunden, sälj- och leveranschef på Breakit.

Enligt Jon Mauno Pettersson har 2025 inletts positivt och målbilden är att växa med lönsamhet.

“Vi är bäst i Sverige på det nya näringslivet och har en unik position och målgrupp. Planen är att fortsätta vara det och skapa riktigt värde, både för våra läsare och våra partners som vill nå beslutsfattarna på tech- och tillväxtbolagen i Sverige.”

Läs mer