Ett paradigmskifte kan anas inom handeln, och allt fler entreprenörer börjar ifrågasätta gamla sanningar. Har kundklubbarna spelat ut sin roll? Ska vi lägga ner sajten och endast sälja via appen – eller gå tillbaka till att prioritera mötet med kunderna i fysiska butiker?
Om du frågar Josef Bosaeus så är svaret ett rungande nej. Framtidens vinnare inom handeln blir i stället de som bygger kundlojalitet med en röd tråd i köpresan.
Där kommer det som tidigare var köpresans slut – betalningen – att spela en allt viktigare roll.
”Synen på moderna betallösningar har förändrats, och de mest drivna handlarna ser betalningen som en strategisk del i kundresan i stället för att bara tänka att det är en kostnad per transaktion. En tydlig betalstrategi ökar försäljningen, stärker kundrelationen, bygger lojalitet och ger fler återkommande kunder”, menar Walley-försäljningschefen.
Så kan handlare knyta ihop hela upplevelsen för kunderna
Men alltför många handlare kämpar fortfarande med att knyta ihop hela köpresan, vilket leder till onödig friktion i mötet med kunderna.
”Många arbetar fortfarande med separata betallösningar för e-handel, butik – och till och med för olika affärsmodeller – vilket gör det svårt att bygga ett tydligt och konsekvent erbjudande mot kund. Det försvårar också integrationen med andra viktiga tredjepartsleverantörer – som lojalitetsprogram, kassasystem, CRM eller leveransplattformar – vilket i slutändan påverkar hela kundupplevelsen.”
Betallösningen Walley har de senaste åren vuxit kraftigt, eftersom man på ett ovärderligt sätt knyter ihop helheten för moderna handlare.
LÄS MER: Det här är Walleys betallösning – och så kan den hjälpa er
”Vi är den enda betalaktören med ett tydligt fokus på större bolag. Vi erbjuder inte generiska one-size-fits-all-lösningar. Istället skapar vi betalstrategier som är anpassade efter varje handlares specifika affär – oavsett om det gäller B2C, B2B eller en kombination av båda. Vi hjälper handlare att på riktigt skapa en sömlös och sammanhängande kundupplevelse över alla kanaler – online, i butik och tvärs över alla systemmiljöer.”
Genom att integrera betalningen med lojalitetsprogram och tredjepartssystem ger Walley handlaren full kontroll och ägandeskap över kundresan. På så sätt kan man i stället för en fragmenterad och splittrad köpresa erbjuda en enhetlig användarupplevelse i världsklass.
Bygger affären på öppenhet och samarbete
Och Walleys engagemang slutar inte vid att erbjuda en teknisk betallösning.
”Vi arbetar aktivt med våra handlare för att långsiktigt optimera deras betalflöden, förbättra kundupplevelsen och stärka deras affär. Genom att analysera data och ge insikter hjälper vi handlare att justera sina betalstrategier i realtid för att maximera både konvertering och lönsamhet.”
Handlare som kan erbjuda en mer dynamisk och anpassad checkout kommer att ligga steget före.
Allt fler inser också fördelen med att själva ha kontroll över kundrelationen och all data som genereras av den. Walley bygger affären på öppenhet och samarbete, något som Josef Bosaeus menar blir allt viktigare för de handlare som vill äga kundrelationen fullt ut.
Därför blir betallösningen ännu viktigare i framtiden
För de som ännu inte har sett över sina betallösningar är det hög tid, eftersom de kommer att bli en allt mer avgörande framgångsfaktor i framtiden.
”Betalningar och betallösningen blir en ännu större del av kundupplevelsen och ett allt viktigare verktyg för att bygga relationer. Personalisering går från att vara en konkurrensfördel till att bli en ren hygienfaktor – konsumenter förväntar sig att betalupplevelsen anpassar sig efter dem, inte tvärtom. Handlare som kan erbjuda en mer dynamisk och anpassad checkout kommer att ligga steget före, och här blir AI ett viktigt verktyg – inte för att ersätta mänsklig interaktion, utan för att göra betalningar smartare, säkrare och mer relevanta i realtid”, säger Josef Bosaeus och fortsätter:
”Samtidigt ser vi ett ökat fokus på säkerhet och smarta verifieringsmetoder. Tekniker som tokenisering och digitala identifieringar blir allt viktigare eftersom de skapar både trygghet och flexibilitet i betalflödet. Konsumenter vill känna sig säkra när de betalar, men de vill inte behöva välja mellan säkerhet och en smidig upplevelse – här behöver betalaktörer kunna leverera på båda fronterna.”
LÄS MER: Så här kan Walleys betallösning ta era affärer till nästa nivå
LÄS MER: Partnerbyte i e-handelskriget – Walley snor prestigekund