Alla som någon gång har jobbat i butik vet hur jobbigt en så enkel sak som att beställa varor kan vara. Det är pärmar som ska bläddras i, telefonsamtal ska ringas eller så ska det kanske till och med faxas(!).
Det problemet har techbolaget Stockfiller löst. Bolaget grundades för snart tio år sedan och har de senaste åren vuxit snabbt.
Förra året ökade bolaget sin omsättning med över 60 procent till 120 miljoner kronor. Vinsten landar på runt 4 miljoner kronor.
“Vi ser en snabb förändring i branschen”, säger vd:n och medgrundaren Jesper Jannesson i ett pressmeddelande.
“Digitalisering av inköp och ett kundanpassat sortiment är inte längre en trend, det är affärskritiskt.”
Bolagets plattform samlar alla beställningar som en butik gör på ett och samma ställe och minskar därför administrationen och kostnaderna. Dessutom får butikerna tillgång till realtidsdata som ska göra det lättare att ta smarta beslut.
Stockfiller gör det också lättare för mindre leverantörer att komma in i butikernas sortiment. Finns det i deras system kan man enkelt beställa det till butikerna.
LÄS MER: 11 konkreta åtgärder – så har svenska e-handlare optimerat sina bolag