Sök ikon

Revolutionerade världen långt innan Spotify – nu säljs Napster för 2 miljarder

Artikel bild
Napster förr och Napster idag. Foto: TT/Press

Den tidigare nedladdningssajten Napster ska få nytt liv i Metaverse.
“Ska bli som Clubhouse – fast gånger en biljon”, säger köparen.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Förhoppningsvis är det preskriberat nu. Men långt innan vare sig Pirate Bay eller Spotify var vi många som använde ett annat program när vi ville få tag i musik. 

Napster grundades redan 1999 av Sean Parker och Shawn Fanning och gick säkerligen på högvarv på många familjedatorer åren efter lanseringen. Det var det första programmet som gjorde det möjligt att dela låtar gratis och öppnade upp en helt ny musikvärld för många.

Problemet var bara att det, precis som Pirate Bay, var olagligt. Ett par år senare tvingades Napster stänga ner efter flera rättsprocesser och 2022 gick bolaget i konkurs. 

Men det betydde inte döden för varumärket Napster. 

Sedan 2016 har det varit en streamingtjänst, ungefär som Spotify, där man för 11 dollar, motsvarande 110 kronor, i månaden har kunnat lyssna på licensierad musik. Under 2023, vilket är den senaste siffra vi kunnat hitta, hade Napster 1,5 miljoner betalande användare. 

Nu får bolaget ny ägare när Infinite Reality, ett bolag som jobbar med 3D- och metaverse-teknik, köper Napster för 207 miljoner dollar, strax över 2 miljarder svenska kronor. Nu ska Napster återlanseras som en plattform för musikupplevelser i virtuella miljöer.

“Vi tycker att det är avgörande för influencers och kreatörer att ha ett uppkopplat utrymme kopplat till musik och musikgemenskaper. Det saknas i dagens streamingvärld, säger Infinite Realitys vd John Acunto till CNBC.

Tanken är alltså att bygga virtuella 3D-miljöer där användare kan gå på konserter och vara med på lyssningsfester. Band ska också kunna sälja merch på plattformen.

“Det kommer bli som Clubhouse – fast gånger en biljon”, säger Acunto.

Läs mer