Omkring nio månader har passerat sedan det stod klart att Partykungens grundare köpte tillbaka bolaget från den krisande ägaren Wonder Group.
Jeff Jansson, Joel Svensson och Karl Söderström, alltså entreprenörerna bakom e-handeln, sålde livsverket till den brittiska aktören under 2022. Men ett par år senare tog trion alltså tillfället i akt att ta tillbaka skapelsen efter att den nya ägaren hamnat i kris. Mer om turerna går att läsa här.
Trots att de sålde bolaget lämnade de aldrig verksamheten.
“Vi har kontinuerligt varit aktiva i våra respektive roller – jag själv som vd, Jeff Jansson som vice vd, och Karl Söderström i rollen som inköpare. Att vi stannade kvar i våra roller även under Wonder Groups ägarskap har varit viktigt för kontinuiteten och för att behålla vår unika företagskultur”, skriver Joel Svensson i ett mejl till Breakit.
Idag är han företagets största ägare, medan de andra två grundarna samt Claes Hedlund, ägare av en av Partykungens leverantörer, Hedlundgruppen, äger övriga andelar.
Nu kan Breakit berätta hur fjolåret gick för e-handlaren som säljer festprylar, pynt och utklädnader.
Året i siffror
Nettoomsättningen minskade till 291 miljoner kronor från 326 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet uppgick till närmare 4 miljoner kronor, ett lyft från 778.000 kronor under 2023. Tittar vi på sista raden ser vi att årets resultat landade på 1,6 miljoner, ett lyft från minus 16 miljoner året innan.
“2024 var ytterligare ett utmanande år för oss, med fortsatt svag köpkraft och vikande försäljning. Utöver det innebar förändringen i ägarstrukturen stora omställningar internt. Vi har arbetat intensivt med att konsolidera bolaget och anpassa verksamheten till rådande marknadsförutsättningar”, skriver vd:n.
“Trots dessa utmaningar lyckades vi leverera ett positivt resultat, vilket jag ser som ett kvitto på att vi gjort rätt prioriteringar. Sammantaget lämnar vi 2024 bakom oss med ett starkare och mer stabilt bolag än vi hade när året började.”
Att omsättningen minskade beror på flera faktorer, berättar han.
“Dels har konkurrensen från utländska aktörer, framförallt kinesiska webbutiker, ökat och pressat marginalerna. Därtill har konsumenternas köpkraft fortsatt varit begränsad på grund av inflationen, vilket minskat köplusten generellt.”
“Vi har även gjort strategiska val under året där vi aktivt minskat vårt sortiment och fokuserat på färre produktkategorier, något som naturligt påverkat försäljningssiffrorna negativt på kort sikt men som samtidigt stärker bolaget långsiktigt.”
Hur har ni arbetat för att förbättra rörelseresultatet?
“När försäljningen minskade blev det tydligt att vi behövde lägga extra fokus på kostnadssidan i bolaget. Vi har därför aktivt arbetat med att omförhandla leverantörsavtal och se över kostnadsstrukturen i stort.”
Det har även gjorts effektiviseringar i lager och logistikflöden, vilket lett till betydande besparingar, menar han.
“Resultatet av det arbetet är att vi trots lägre omsättning lyckats öka rörelseresultatet markant och därmed förbättrat vår lönsamhet.”
Enligt bokslutet har även personalkostnaderna kapats: arbetsstyrkan minskade från 100 till 83 anställda under året.
“Det är framförallt på lagersidan som vi minskade antalet medarbetare, vilket beror på den minskade försäljningen och effektiviseringar i lagerverksamheten”, berättar Joel Svensson.
Vänder till lönsamhet
Att siffrorna på sista raden blev bättre än året innan, menar han, beror på att grundarna efter att de köpt tillbaka bolaget “fått större frihet att själva styra över budget, prioriteringar och strategi.”
“Under andra halvåret kunde vi därför genomföra flera förbättringar som snabbt gav positiv effekt på resultatet. Möjligheten att själva fatta snabba och tydliga beslut har gjort oss mer flexibla och effektiva, vilket tydligt märks i resultatutvecklingen.”
I bokslutet framgår även att det i samband med förvärvet, alltså när grundarna köpte tillbaka Partykungen, tillfördes bolaget ett ovillkorat aktieägartillskott på 2 miljoner kronor.
“Tillskottet syftade dels till att direkt stärka likviditeten och det egna kapitalet i verksamheten, dels till att tydligt signalera till våra samarbetspartners – såsom banker och leverantörer – att vi som ägare är engagerade och villiga att investera egna pengar i bolaget i samband med ägarbytet”, skriver Joel Svensson.
Det framgår även att det skett en nedskrivning på 21 miljoner kronor under året.
“Den är kopplad till de lån vi gett till andra bolag inom Wonder-koncernen under den period då vi ägdes av dem”, skriver Joel Svensson.
“Tyvärr gick dessa systerbolag senare i konkurs, vilket innebar att lånen inte längre kunde återbetalas. I och med att vi åter blev ett fristående bolag under 2024 tog vi beslutet att skriva ned dessa koncerninterna lån helt och hållet, vilket resulterade i nedskrivningen.”
Vad är strategin i år?
“Dels att fortsätta arbetet med att konsolidera och stabilisera verksamheten, men också att våga ta större satsningar för att stärka vår position framåt. I tider av förändring öppnas möjligheter, särskilt när vissa konkurrenter får det tufft eller försvinner från marknaden.”
“Vi ser tydligt att framtidens vinnare kommer vara de som snabbt och effektivt klarar av att anpassa sig och dra nytta av dessa förändringar. Här har vi en tydlig vision: vi ska fortsätta vara snabba och flexibla, och aldrig sluta utmana oss själva och branschen.”
Läs mer: Buttericks räddas ur konkursen – ny ägare tar över
Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag