Sök ikon

E-handelsbolaget Purefun byter namn – “Gör det tydligare”

Artikel bild
Purefuns grundare Michael och Catharina Ahlén.

Det börsnoterade e-handelsbolaget Purefun, som säljer alltifrån vibratorer till hundmat, byter namn.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Det är i rapporten för det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår som namnbytet avslöjas. Purefun kommer från och med nu heta Vuxen Group. 

“Detta namnbyte gör det tydligare för marknaden vilka vi är och vad vi erbjuder”, skriver bolagets vd Tobias Fransson i rapporten. 

I e-handelsgruppen ingår varumärkena Vuxen och Woomee inom segmentet sexuellt hälsa. Därutöver har bolaget verksamhet inom present- och festsegmentet via butiker som Kalaslagret, Partyninja samt Roliga Prylar. Och via Doggie säljs husdjursprodukter. 

“Det nya namnet speglar bättre både vår historia och vår framtida inriktning där varumärkena Vuxen och Woome inom sexuell hälsa utgör huvuddelen av vår omsättning”, skriver bolagets vd vidare.

Rapporten visar i övrigt att bolagets omsättning under perioden november till januari uppgick till drygt 67 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på 8,5 procent. Under hösten gick Purefun, eller numera Vuxen Group, in på den tyska marknaden och bolaget har ökat marknadsinsatser successivt sedan dess. 

“Trots att det troligen är den mest konkurrensutsatta marknaden i Europa så ser vi att kunderna uppskattar vårt breda sortiment och vi växer successivt på ett lönsamt sätt”, skriver Tobias Fransson som även pekar på att julhandeln gick bra för bolaget. 

Kvartalets rörelseresultat landade på 1,8 miljoner kronor, ner från 2,5 miljoner motsvarande period föregående år. 

Purefuns börsvärde uppgår till 146 miljoner kronor. Aktien har gått upp 24 procent under det senaste halvåret, men ner 45 procent under de tre senaste åren. 

Läs mer