Sök ikon

Snapchat-grundarens tuffa test – ger nyanställda en mardrömsstart

Artikel bild
Evan Spiegel, grundare och vd Snap.

Alla får en tuff start på sociala medier-jätten – som hyllar snällheten.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Första dagen på jobbet kan det vara nervöst. Med fjärilar i magen stegar man ofta in på det nya kontoret och hoppas på en liten mjukstart. 

Då får man hoppas att det nya kontoret inte är Snapchat. För där är det andra bullar. 

Evan Spiegel, grundare och vd på Snapchat, har nämligen satt i system att ge nya designers ett par minuter på sig att brainstorma och sen komma med en helt ny idé för teamet. En mardröm såklart och de nyanställda får ofta panik.

Men det är det som är poängen.

“När du inte har någon aning om vad företaget jobbar på eller vad som pågår, hur ska du då kunna komma på en bra idé? Det är nästan omöjligt”, säger Spiegel i podden The Diary of a CEO.

Istället är meningen att den nyanställde ska misslyckas och på det sättet vänja sig vid att misslyckas för att förstå att det är en del av den kreativa processen. 

 “99 procent av alla idéer är dåliga – men 1 procent är bra, säger Spiegel.

“Det bästa sättet att få en bra idé är att ha många idéer.”

Han har identifierat tre drag som varje anställd på Snap ska ha. Intelligens, kreativitet och det viktigaste, snällhet.

Men snällhet är inte detsamma som att vara trevlig, menar Spiegel. Om en kollega kämpar med en uppgift är det trevliga att säga "oroa dig inte, det ordnar sig nog." Men det snälla är att faktiskt ta sig tid att hjälpa kollegan att lyckas.

 

Läs mer