Sök ikon

Prinsessan Madeleine blir entreprenör – utmanar Bianca Ingrosso

Artikel bild
Prinsessan Madeleine och Bianca Ingrosso. Foto: TT

Drar igång bolag med schweizisk jätte.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Av de svenska skönhetsbolagen som poppade upp de senaste åren är Bianca Ingrossos Caia Cosmetics den kanske mest lysande stjärnan. Förra året omsatte bolaget nästan 570 miljoner kronor med en vinst på 179 miljoner kronor.

Men nu får influencerdrottningen konkurrens. 

Av en prinsessa. 

Den yngsta av kungabarnen, Madeleine, ger sig nämligen in i skönhetsbranschen. I ett inlägg på Instagram berättar hon att hon ska lansera märket Minlen tillsammans med bolaget Weleda. Weleda är en jätte på skönhetshimlen och omsatte förra året 4,5 miljarder.

“Minlen är det första naturliga, ansvarsfulla och generationsöverskridande hudvårdsmärket i Europa – skapat med behoven hos både unga och växande familjer i åtanke”, skriver prinsessan själv på Instagram där hon också meddelar att hon kommer att använda namnet Madeleine Bernadotte i arbetet med hudvårdsserien. Den första serien av produkter kommer att släppas efter sommaren.

Det kan vara lite känsligt av en kunglighet att dra nytta av sitt namn för att sälja produkter. Kungahuset meddelar i ett pressmeddelande att det är bakgrunden till att prinsessan använder sitt civila namn i arbetet med Minlen. 

Nu återstår att se om hon kommer kunna sprinta förbi Ingrosso och de andra entreprenörerna på marknaden för skönhetsprodukter.

LÄS MER: Skönhetsutmanaren ökar omsättningen – med draghjälp från flera kända profiler: “Superstolta”

Läs mer