Sök ikon

Här är influencers som täljer guld på Linkedin: "Lika lönsamt som Instagram"

Artikel bild
April Little och Jean Kang, Linkedin-influencer.

De gör succé på jobbplattformen – så kan du också lyckas.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Ni kanske har märkt skillnaden när ni rullar in på Linkedin för att kolla vem som har fått ett nytt jobb. Numera är det inte bara gratulationer till någon som har ett nytt jobb eller har varit kvar på samma jobb i fem år. 

Numera har Linkedin förvandlats till en plattform där användare kan blanda personliga och professionella inlägg och locka många följare. Och precis som på andra sociala medier kan det innebära stora inkomster. 

En av de som har lyckats är April Little, en HR-chef från Rochester utanför New York. Hon började posta på Linkedin för tre år sedan. Hennes första stora genombrott kom för ett par år sen och nu har hon över 260.000 följare. Dessutom har hon tjänat 150.000 dollar, motsvarande 1,5 miljoner svenska kronor, på sponsrade samarbeten.

"Jag ser mig inte som en content creator, men det är jag ju," säger Little till Wall Street Journal.

Även Jean Kang, programchef och entreprenör från Oakland, har byggt en stor följarskara genom att dela med sig av sitt arbetsliv och sina karriärval. På två år har hennes konto vuxit från 2000 till 180.000 följare – och det har gett resultat. Nu driver hon en coaching-verksamhet där hon hjälper andra att bli programchefer.

"Det här är lika lönsamt som en plattform som Instagram," menar  Kang.

I botten av det här ligger naturligtvis att bolag har fått upp ögonen för Linkedins influencerkraft och är villiga att betala för att nå ut. CV-verktyget Teal har samarbetat med över 50 influencers och betalat mellan 500 och 3000 dollar per inlägg. Alltså upp till 30.000 kronor per inlägg. Även mjukvaruboalget Notion har satsat på Linkedin – i januari nådde deras kampanj med över 60 influencers mer än 2,5 miljoner användare.

"Om vi hade gjort det här på Instagram hade det varit en droppe i havet," säger Danielle Ito, chef för influencer-marknadsföring på Notion.

LÄS MER: Blev av med jobbet – nu tjänar hon 100.000 i månaden på Linkedin

 

Läs mer