Sök ikon

Annonssamarbete med Viva

Viva hjälper Bauhaus att dominera digitalt – med AI-optimerad marknadsföring

Artikel bild
Joakim Hedström, digital marknadschef på Bauhaus, och Arash Gilan, vd på Viva.

Sveriges ledande byggvarukedja har tagit sin digitala marknadsföring till en helt ny nivå. Här är den AI-drivna strategin som ligger bakom – och de sju nycklarna från Viva som driver utvecklingen.

Att nå ut i ”SEO-bruset” kan vara utmanande, till och med om man är Sveriges ledande byggvarubolag. Bauhaus kände ett behov av nytänk för den digitala marknadsföringen, och kontaktade därför Uppsala-baserade byrån Viva.

Efter en kreativ pitch, där Joakim Hedström – digital marknadschef på Bauhaus – kände att bolagen matchade varandra både kreativt och kulturellt, inledde parterna ett samarbete.

”Vi ligger mycket mer 'top of mind nu'”

Sedan september 2024 har Viva skött Bauhaus sökmotoroptimering och marknadsföring – och satsningen har redan visat upp resultat.

”Vi genomför löpande undersökningar och ser att vi ligger mycket mer ’top of mind’ nu. I varumärkesundersökningar ser vi redan en förflyttning och vi hör regelbundet från våra varuhus att de upplever sig mer synliga i sociala medier och online”, berättar Joakim Hedström.

LÄS MER: Det här kan Viva göra för ert bolag

Så vad är egentligen hemligheten bakom de nya framgångarna? Enligt Arash Gilan, vd på Viva, är det hur man ser AI som kärnan i hela sitt arbete:

”Vi ser inte AI som en ersättning för mänsklig kreativitet, utan som en katalysator. AI tar bort det repetitiva och låter oss och Bauhaus fokusera på det som verkligen driver varumärket framåt. Helt i linje med våra viktigaste ledord: ’Bang for the buck’. Marknadsföring som inte skapar tillväxt är helt enkelt ingen marknadsföring att ha”, säger han.

Strategin som tar Bauhaus till nästa nivå

Sju exempel – så boostar Viva Bauhaus affär online:

  • AI-driven SEO-strategi: Viva har byggt flera skräddarsydda språkmodeller för Bauhaus. De genererar optimerat SEO-innehåll i stor skala, men med bibehållen tonalitet, kvalitet och varumärkesidentitet. Tidigare krävdes en manuell SEO-optimering, sida för sida. Nu kan Bauhaus, tack vare AI, skala upp optimeringen av tusentals produktsidor samtidigt.
  • Utveckling av kategoristrukturen: Genom analys av sökbeteenden har Viva optimerat kategoriträd och varumärkessidor för att förbättra synligheten i Google.
  • Förbättring av lokala sökresultat: Bauhaus närvaro i det lokala söket har stärkts genom optimerade bilder, frågesektioner och förbättrade metadata.
  • Optimering av bildsök: Genom AI har man skapat högkvalitativa bildbeskrivningar (alt-texter) som både förbättrar SEO och uppfyller tillgänglighetskrav.
  • Expansionsstrategi: Nya områden där Bauhaus kan ta mark har kartlagts genom att skapa innehåll som möter framtida sökintentioner.
  • Strategisk AI-partner: Viva tar ett holistiskt grepp och skapar en AI-strategi som stärker Bauhaus affär framåt.
  • Nytt kreativt koncept: Snart rullar nya kampanjer ut, där en ny kreativ approach kommer att möta målgruppens fantasi på ett ännu mer inspirerande och engagerande sätt.

”Bauhaus ska inte bara synas i digitala kanaler – de ska dominera”

AI har gett Viva musklerna att utveckla kundernas affär på ett kreativt och effektivt sätt:

”För Bauhaus och våra andra kunder innebär det att vi inte bara optimerar deras marknadsföring, utan tar den till nästa nivå. AI hjälper oss att analysera stora mängder data och justera strategier i realtid. Vi kan identifiera trender och vara proaktiva kring dem. Och vi kan skapa innehåll i en takt och med en precision som tidigare var omöjlig”, berättar Arash Gilan, och fortsätter:

”För oss är det viktigt att inte bara vara en byrå – vi är en tillväxtpartner. Vår roll är att säkerställa att Bauhaus inte bara syns i de digitala kanalerna, utan att de dominerar dem.”

”Ger mycket energi till vår organisation”

Internt på Bauhaus har man på den relativt korta tiden fått ett stort förtroende för Viva och strategin de tillämpar.

”Vi är extremt nöjda med samarbetet. De har matchat allt som de lovade och ger mycket energi in till vår organisation. Vi har fått en partner som har högt i tak, där det känns som att de är ett förlängt team inom Bauhaus. Med AI som motor och Viva som strategisk partner ser vi på Bauhaus redan nästa steg – en digital dominans som bygger vidare på framgångarna”, avslutar Joakim Hedström.

LÄS MER: Stärk er närvaro online – kontakta Viva här!

LÄS MER: Vilken typ av vd är du? Fyra ledarstilar som avslöjar allt

Läs mer