Peder Fredricson må vara känd som elitryttare och OS-medaljör, men sedan några år tillbaka kan han stoltsera med ännu en titel: entreprenör.
För fyra år sedan registrerades Bhoof, en e-handlare som utvecklar och säljer utrustning för ryttare och häst, som exempelvis träns, sadlar och säkerhetsvästar. Nu lägger bolaget korten på bordet för vad vd:n Antonia Novak kallar verksamhetens “första riktiga kommersiella år”.
Nettoomsättningen uppgick till 3,4 miljoner kronor med ett resultat efter finansiella poster på minus 6,6 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan, då nettoomsättningen landade på 418 000 kronor med ett resultat efter finansiella poster på minus 6,2 miljoner kronor.
“Vi är supernöjda med 2024, som var vårt första riktiga kommersiella år och med ett tydligt fokus på den svenska marknaden”, säger Antonia Novak.
“Sett till resultatet är vi också nöjda. Det är svårt att veta exakt vad vi ska sikta på när vi precis satt igång. Men finansiellt så följer vi både vår plan på intäktssidan och på kostnadssidan”, säger hon och konstaterar att det utökade sortimentet och ett växande team har inneburit högre kostnader.
OS-stjärnan var inte ensam när han startade bolaget. Med sig hade han även finansmannen Daniel Sachs, vd och grundare av P Capital Partners, Catherine Ehrensvärd och David Crafoord.
Sedan starten har 25 miljoner kronor i kapital tagits in, främst från grundarteamet men även från affärsänglar. Enligt ägardatabasen Eivor äger Peder Fredricson 40 procent av Bhoof, Daniel Sachs och Catherine Ehrensvärd står för omkring 12 procent vardera, 10 procent kontrolleras av Haga Gårdsförvaltning i Båstad, som i sin tur ägs av Charlotte Söderström, och David Crafoord äger drygt 6 procent.
Skiftet i toppen
Antonia Novak klev in som bolagets högsta chef i höstas, efter att ha varit företagets kommersiella chef i ungefär ett år. Innan dess jobbade hon på e-handelssuccén Maya Delorez med grundaren Madeline Törnblom i spetsen.
”Bhooft vill bli ännu mer kommersiellt och jag är väldigt tacksam över att ha fått frågan av styrelsen och av Christina Körmendi (den tidigare vd:n, redaktionens anmärkning) att leda verksamheten.”
Hur har 2025 gått för er så här långt?
“Jag tycker att vi haft en stark start på året och vi gick precis live med vår nya hemsida som ska stötta oss nu i vår fortsatta D2C-expansion.”
Strategin framöver är att fortsätta bygga varumärket, bredda portföljen och nå ut till nya marknader, berättar hon.
“Vi planerar för en kraftig expansion under de kommande åren i takt med att sortimentet växer och vi fokuserar på nya internationella marknader.”
Hur mycket stärks Bhoof av Peder Fredricsons egna varumärke?
“Givetvis betyder det väldigt mycket. Det är en stor styrka vi har, att bolaget grundats av Peder och att han är så engagerad i företaget. Det är han som sköter all produktutveckling. Han är ju också en känd person inom sporten för att vara en innovatör och våga testa nya material och gå nya vägar.”
Selektiva kunder
Hon sticker samtidigt inte under stol med att horsetechbolaget stött på flera utmaningar.
“Det har tagit lång tid att nå dit vi är idag – tre år av planering för att få fram de här produkterna som vi känner oss nöjda med. Som jag sa så har Peder drivit all utveckling och all testning. Han är perfektionist och kommer ständigt på nya idéer för att kunna förbättra våra produkter. Så vi måste låta saker få ta tid.”
“Som många andra bolag i det här skedet har även vi vissa utmaningar med infrastruktur, som med uppbyggnad av plattformen, lokalisera nya marknader och bygga teamet.”
Hur ser du på konkurrensen?
“Ridsporten har verkligen intensifierats, både från etablerade varumärken som har funnits väldigt länge men även nya aktörer. Men inom utrustning – och vi är ju ganska nischade – så har det inte hänt jättemycket de senaste åren och det är inte särskilt många som gör det vi gör.”
"Eftersom vi har Peder i spetsen, en ryttare som fortfarande är toppatlet med väldigt många års erfarenhet, har vi möjligheten att ta fram den bästa innovationen.”
Hur anser du att det går för branschen generellt?
“Det finns en väldigt stabil och lojal kundbas, men det är klart att vi inte heller är immuna mot alla de ekonomiska svängarna som har varit. Jag skulle säga att kunderna är ännu mer selektiva i sina köpbeslut och prioriterar verkligen kvalitet i större utsträckning.”
“Samtidigt så finns det segment inom branschen som fortfarande visar på styrka och det är framförallt inom säkerhetsutrustning. Hästsport är en passion och en livsstil för många. Trots den ekonomiska osäkerheten ser vi att ryttare investerar i både sin egen och i sin hästs välmående och att det är det som går först av allt."
Läs mer: 24 heta horsetech-bolag – utmanarna som vill revolutionera hela miljardbranschen
Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag