Det fanns en tid när nikotinbrukarna egentligen bara hade två alternativ. Antingen rökte man, och kanske inte luktade så gott, eller så snusade man och luktade inte heller så gott.
Numera finns det fler alternativ, bland annat att vejpa. För oss som inte har hängt med innebär det att man med en så kallad e-cigarett hettar upp en vätska som innehåller smakämnen som du sedan inhalerar. Oftast, men inte nödvändigtvis, innehåller ångan nikotin. Fördelen med e-cigaretterna är att eftersom de inte hettar upp tobak så frigörs färre giftiga kemikalier. Men de är inte heller ofarliga.
Marknaden har vuxit ganska rejält de senaste åren och förra året uppgav 4 procent av svenskarna att de vejpade, en fjärdedel av dem gjorde det dagligen. De som har varit inne i en tobaksbutik eller på någon av de större kedjorna har säkert noterat hur vejpsen, eller e-cigaretterna, tar allt större plats i tobakshyllan.
Den platsen har till stor del tagits av Vont, som är en av de största aktörerna på marknaden. Förra året dubblades omsättningen från 55,3 miljoner kronor till 125,8 miljoner kronor. Samtidigt lyckades bolaget vända en förlust på 400.000 kronor till en vinst på 5,4 miljoner kronor.
“Det har varit ett bra år”, säger Ramin Warda som är grundare och en av ägarna bakom bolaget.
“Vi har försökt att vara seriösa i en kategori där det kanske inte har varit så seriöst tidigare.”
När han säger seriöst menar han att de har legat nära återförsäljarna och sett till att de till exempel har returrätt på varor.
Även om Vont har en del försäljningen via e-handel är den allra största delen av försäljningen från återförsäljare. Men det har varit en trög försäljningskanal till en början.
“Det har varit svårt att komma in på hyllorna och dialogen håller på en längre tid”, berättar Ramin Warda.
“Vi började prata med Reitan för två år sedan och det är först förra året som vi kommit in på hyllorna.”
Reitan är bolaget som ligger bakom Pressbyrån och 7-Eleven, ett minst sagt vanligt ställe att köpa sitt nikotin på.
Hur ser er vanligaste kund ut?
“Det är oftast någon som har försökt sluta röka en längre tid, men inte har lyckats. Snittåldern på våra kunder är 35 år så det är faktiskt i det äldre segmentet det växer.”
När nu Vont har bevisat sig i Sverige är bolaget redo att ge sig ut på nya jaktmarker. De har redan lite försäljning i Polen och har precis kommit igång i Island.
Trots det har de inte några planer på att ta in något riskkapital för att öka takten.
“Jag skulle inte säga att det är så att vi inte vill, vi får jobba hårt för att kunna stå på egna ben”, säger Ramin Warda.
“Men det är ju också det här med bestämmanderätten, med en ny delägare kan det ju komma in någon annan som vill domdera”.