Sök ikon

Breakit lanserar ny podd – träffar Sveriges främsta techstjärnor

Artikel bild
Matilda Andersson, nyhetschef Breakit, Jon Mauno Pettersson, chefredaktör och vd Breakit. Foto: Oscar Omne

Idag släpps första avsnittet av nya Breakit Podcast.

Först ut är Sveriges just nu mest aktuella entreprenör – Lovables grundare och vd Anton Osika.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Breakits veckopodd går i graven.

Istället lanserar Sveriges största nyhetssajt om tech nu en intervjupodd där vi varannan vecka kommer att träffa de mest aktuella stjärnorna och profilerna från techbranschen.

Under 30 minuter kommer lyssnaren att få lära känna människorna bakom rubrikerna och deras drivkrafter, men också fördjupa sig i det som gör just den personen aktuell just nu.

“Det känns riktigt kul att släppa en podd där vi verkligen lär känna människorna bakom bolagen. Hur har deras resa sett ut, vad driver dem, vilka är deras värsta motgångar?”, säger Matilda Andersson, nyhetschef på Breakit.  

I det första avsnittet träffar Breakits vd och chefredaktör Jon Mauno Pettersson AI-entreprenören Anton Osika som grundat Lovable, techbolaget som gör det möjligt att bygga hemsidor med AI på nolltid. Bolaget tog nyligen in 160 miljoner kronor i riskkapital, har redan nått en ARR (årligt återkommande intäkter) på över 180 miljoner kronor och har 500.000 användare på bara några månader – vilket gör Lovable till ett av de snabbast växande bolagen i svensk techhistoria. 

I avsnittet, som spelas in på Lovables kontor i centrala Stockohlm, får vi veta allt om den extrema tillväxten, ambitionerna framåt, hur Osika ser på debatten om arbetstid på tillväxtbolag och varför han engagerat sig i det omtalade initiativet Project Europe.

Specialpoddar med partners

Parallellt med de redaktionella poddarna kommer Breakit under året även att släppa en rad specialpodcasts tillsammans med ett antal kommersiella partners, bland annat Swedbank, Adyen, Svensk Handel, Qliro och Walley.

Även där intervjuas namnkunniga, ledande profiler från techbranschen på olika, aktuella teman. Exempelvis kommer Breakit under våren ta ett grepp kring Exit-frågan – alltså företagsförsäljningar – tillsammans med Swedbank där Breakits grundare Stefan Lundell kommer att träffa en rad entreprenörer för att djupdyka i deras exithistorier.

“Vi har poddat i över 10 års tid på Breakit och hela bolaget är mer eller mindre sprunget ur en podd. Det är ett kraftfullt format och ambitionen med våra partnerpoddar är alltid att de ska hålla precis samma höga nivå som de helt redaktionellt fristående. Det är ett starkt format som tenderar att få stort genomslag i alla våra kanaler”, säger Jon Mauno Pettersson, vd och chefredaktör, på Breakit.


Här hittar du alla avsnitt av Breakit Podcast.

Läs mer