Revolutionrace, som grundades av Pernilla och Niclas Nyrensten i ett garage 2014, har haft en tydlig strategi sedan starten – att sälja fritids- och utomhuskläder direkt till konsument via e-handel.
Nu tar bolaget ett nytt steg och öppnar sin första fysiska butik – en outlet i Barkarby. Butiken ska fokusera på att erbjuda konsumenter chansen att köpa produkter till bra priser.
“Det är sett till vår totala försäljning egentligen ingen stor sak, men vi tyckte att det var en intressant möjlighet som dök upp. Men det är inget vi aktivt har planerat eller sökt efter”, säger Revolutionrace-vd:n Paul Fischbein till Breakit.
Initiativet kommer efter att Stockholm Quality Outlet i Barkaby hört av sig med ett erbjudande om att öppna en butik.
“Vi är ju i grunden e-handlare, men vi har haft fysiska pop-ups och andra tillfälliga initiativ tidigare som har gått väldigt bra. Därför känns det spännande att testa ett mer långsiktigt format.”
Han betonar dock att detta inte är början på en större satsning på fysiska butiker.
“Vi har inga konkreta mål eller milstolpar kopplade till det här, utan vi testar och känner efter om det känns rätt. Det här är ingen storsatsning totalt sett, men det känns kul och vi vill se hur det funkar.”
Revolutionrace planerar att rekrytera personal och annonsera om detta de närmaste dagarna. När den öppnar står ännu inte klart.
Paul Fischbein tror att möjligheten att möta kunderna fysiskt kommer att ge värdefulla insikter – men han är noga med att tona ner förväntningarna.
“Det är som sagt inget stort strategiskt skifte. Det kommer vara mindre än 1 procent av våra totala intäkter, men det ska bli spännande att se hur det tas emot:”
Revolutionrace, som börsnoterades sommaren 2021, har ett marknadsvärde på drygt 5 miljarder kronor.
LÄS MER: Skidjackor lyfter Revolutionrace till rekord: “Ökat med över tre gånger”