Koenigsegg håller på att växa ut till Sveriges nästa stora exportsuccé och vd:n Christian von Koenigsegg har flera gånger berättat hur han kom på att han skulle tillverka extremt snabba, lyxiga och dyra sportbilar.
Det var för drygt 30 år sedan och idag omsätter koncernen flera hundra miljoner kronor.
Nu sker förändringar i den grundläggande strukturen.
Dokument som nyligen skickats in till Bolagsverket visar att Koenigsegg Automotive AB håller på att byta bolagskategori – från privat till publikt.
“Vi har bestämt oss för att skapa ett program där vi erbjuder alla på företaget att köpa teckningsoptioner. Därför måste vi gå från privat till publikt. Programmet kommer att lanseras nu under våren”, säger Halldora von Koenigsegg till Breakit om förändringen.
Hon är operativ chef på sportbilsbolaget idag och det är möjligen därför hennes exakta svar på frågan om hur många anställda Koenigsegg har idag kommer blixtsnabbt.
“838”, säger hon med tillägget att alla har basen i Ängelholm med undantag för ett hundratal som jobbar på bolagets kolfiberanläggning i Barcelona.
Incitamentsprogrammet kommer som sagt att rikta sig till samtliga medarbetare.
“Då kan alla få skin in the game. Det är jätteroligt att de anställda får möjlighet att bli delägare. Det kommer att ske på lite olika nivåer men alla kommer att få möjligheten”.
Halldora von Koenigsegg kommer i och med förändringen få ytterligare en titel – styrelseordförande. Det är hennes make som har haft den rollen, men i ett publikt bolag får vd och styrelseordförande inte vara samma person.
“Det löser vi genom att jag tar över ordföranderollen och Christian stannar kvar som vd”, säger Halldora von Koenigsegg.
Noteringsplaner?
Reglerna för privata och publika bolag skiljer sig åt på en rad punkter men den största skillnaden är nog att “publikt aktiebolag är ett företag som kan erbjuda aktier på den öppna marknaden”, som Bolagsverket skriver på hemsidan.
“Den öppna marknaden” behöver inte betyda officiell marknadsplats, men gör ofta det.
Att gå från privat till publikt finns ofta med som en tidig punkt när ett bolag förbereder sig för börsen.
Och Koenigseggs grundare har tidigare uttalat sig positivt om att vara noterad på börsen. Huvudsyftet skulle, enligt vad Christian von Koenigsegg sa i en intervju med Svenska Dagbladet Näringsliv för snart ett år sedan, kunna erbjuda personalen incitamentsprogram. Dessutom såg han positivt på möjligheten att få in expansionskapital och större synlighet.
“Ferrari blev börsnoterat för några år sedan och det har ju gått otroligt bra. Jag var lite rädd för att det skulle uppfattas som mindre exklusivt, men det har man ju inte sett någonting av. Så jag skulle inte ta det för omöjligt”, sa han om att sälja en minoritetsandel av bolaget i samband med en börsintroduktion.
Halldora von Koenigsegg betonar att optionsprogrammet var det “primära” syftet med att ändra till att vara ett publikt bolag, men hon medger också att börsen kan vara ett alternativ lite längre fram.
“Om allting känns rätt om ett par år eller så, så kanske de möjligheterna finns. Men inte just nu”.
Intresse redan nu
Det är ingen vild gissning att många skulle vilja köpa in sig i Koenigsegg, inte minst sportbilsälskare. Intresset är redan stort, säger Fanny Harling som driver Harling Capital Partners och som mäklar aktier i flera onoterade bolag.
“Koenigsegg är ett av bolagen som jag ser ökat intresse för”, säger hon till Breakit.
Fanny Harling har på senare tid mäklat affärer kring 190 kronor per aktie. Det motsvarar en värdering på drygt 9 miljarder kronor – i linje med värderingen när Chieftain Capital blev minoritetsägare hösten 2024 genom att skjuta till cirka en halv miljard kronor.
“Jag fått intresseindikationer på nivåer över 10 miljarder kronor. Jag tror personligen att detta kan bli en rolig resa att vara med på”, säger Fanny Harling vidare.
Koenigsegg Automotive AB omsatte 751 miljoner kronor 2023 och gjorde ett rörelseresultat på minus 180 miljoner kronor.
Hela koncernen, som formellt heter Spirit of Performance AB och som inkluderar flera dotterbolag (bland annat ett i Barcelona samt motorutvecklaren Freevalve) redovisade en omsättning på 636 miljoner kronor för 2023. Rörelseresultatet var minus 310 miljoner kronor.
Koenigsegg säljer idag tre modeller, Jesko (som finns i versionerna Attack och Absolut), CC850 och Gemera. Priset ligger ofta över 20 miljoner kronor per fordon.
Det oroliga världsläget har inte satt något avtryck i verksamheten.
“Vi har turen att vi redan sålt slut flera års framtida produktion. Vi ser ingen förändring i orderböckerna. Men det är klart att det lite konstiga världsläget känns ju för alla människor. Det känns lite otryggt och man vet inte riktigt vad som kommer hända, med tullarna och andra faktorer”, säger hon.
Hon betonar att Koenigsegg följer de planer bolaget har satt upp för expansion och för produktion av fler bilar.
“Vi håller fokus på det som vi har kontroll över i Ängelholm. Än så länge känns det bra för oss. Men det är ett konstigt världsläge som man måste vara ödmjuk inför”.
Vill du veta mer om det senaste kring M&A, transaktioner, noteringar och värderingar? Kolla in Breakit Exit Forum den 29 april – köp biljett här!