Grundarna bakom Period Pack, Amanda Mattsson och Lova Svensson, drog i gång sin startup i gymnasiet som ett UF-företag 2017.
Genom åren har de sett omsättningen gå från nästan ingenting till flera miljoner. Breakit har bland annat uppmärksammat bolaget här.
Affärsidén är att genom en abonnemangstjänst hjälpa företag och kommuner att förse anställda med gratis mensskydd. Nu finns bolagets behållare på över 10.000 toaletter, rapporterar Dagens Industri – som fått titta på företagets siffror för 2024.
Efter att ha ökat i flera år i rad minskade omsättningen från 6,3 till knappt 4 miljoner 2023. Resultatet landade på minus 2,5 miljoner det året. Men nu har Period Pack fått en ordentlig skjuts uppåt och omsatte 11 miljoner kronor under 2024. Vinsten landade, enligt DI, på 3 miljoner kronor.
”Det är ett problem som har varit väldigt tabubelagt. När vi började med detta som skolprojekt 2017 skrattade folk åt idén. Väldigt få tyckte att det fanns ett behov av produkten. Men mensskydd är lika viktigt som toapapper eller kaffe på arbetsplatsen”, säger Amanda Mattsson till DI.
LÄS MER: Män bakom Europas första femtech-enhörning – nu höjs kritiska röster: “Fel”