När Valerie Chapman blev uppsagd från sitt jobb inom reklam och marknadsföring 2023 så bestämde hon sig för att använda sig av erfarenheten och starta på ny kula. Nu jobbar hon heltid som influencer på Linkedin – och tjänar över 10.000 dollar, motsvarande runt 100.000 kronor, i månaden på samarbeten.
“Enligt mig har Linkedin en lika bra, om inte bättre, infrastruktur för innehållsskapare att tjäna pengar som Tiktok”, säger hon till Fortune.
Något som bör nämnas kanske är att jobbet som Valerie Chapman blev av med var just att skapa innehåll på Linkedin. Den tidigare arbetsgivaren hade, enligt Fortune, bett henne att bli en så kallad “thought leader” på plattformen för att driva på bolagets försäljning.
Efter bara några månaders postande av eget innehåll hade hon en följarskara på 16.000 personer och förfrågningar om samarbeten började rulla in från stora techbolag. I inläggen delar Valerie Chapman med sig av råd och analyser kring varumärkesbyggande och AI.
"Du kan faktiskt ta bättre betalt för varumärkespartnerskap på LinkedIn än på andra plattformar, eftersom din publik består av yrkesverksamma – ofta vd:ar och grundare. Så du kan ta ut ett premiumpris för den typen av publik också”, säger hon till Fortune.
LÄS MER: Linkedin är hett! Därför ska du som företagsledare lägga tid här (ta del av alla knep och fällor)