Cay Collective grundades för ett och ett halvt år sedan av Handels-studenterna Natalie Navia och Johanna Gauffin.
Duon tycks ha fått fart på sin marknadsplats direkt – under fjolåret landade försäljningen på 2 miljoner kronor – och de har varit lönsamma från start enligt Natalie Navia.
"Vår nisch är att lyfta kreatörerna som säljer hos oss och sprida vidare deras historier. Företaget byggs tillsammans med kreatörerna och vi har på så sätt byggt upp ett otroligt starkt community som genererar en omfattande network effect”, säger Johanna Gauffin
Nu stänger de sin första kapitalrunda, där bolaget får in 3 miljoner kronor från bland annat Blomsterlandets vd Susanne Holmström och Familjeläkarna-grundaren Stefan Amér.
Pengarna från den aktuella investeringsrundan ska främst användas för att ta ett större grepp om den svenska marknaden och vidareutveckla den tekniska plattformen. På så sätt vill man nå ännu högre skalbarhet och hantera en snabbare tillväxt (som nu ligger på 40 procent på månadsbasis).
“Vår nisch är att lyfta kreatörerna som säljer hos och sprida vidare deras historier. Företaget byggs tillsammans med kreatörerna och vi har på så sätt byggt upp ett otroligt starkt community som genererar en omfattande network effect”, säger Natalie Navia och fortsätter:
“Det tillsammans med framgångsrik organisk marknadsföring har resulterat i en rakettillväxt sedan Cay Collective grundades för 1,5 år sedan. Det är även mycket viktigt för oss att kvalitetssäkra allt som tas in på plattformen, till skillnad från Etsy som är vår huvudkonkurrent.”
Hon uppger att bolaget i år siktar på att tredubbla försäljningen och etablera sig utanför Sverige.
“Till hösten och vintern 2025 kommer vi satsa på att expandera vidare i Skandinavien, och även ta klivet in i Nederländerna och Tyskland”.
Bolaget antogs ifjol till Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab.
Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här.