Sök ikon

Iman Khalaf hånades av läraren, kraschade och räddades av skägget – nu siktar Noberu mot miljarden

Artikel bild
Iman Khalaf, vd Noberu

Upp och ner, det kan man verkligen kalla Iman Khalafs entreprenörsresa. Men nu verkar han ha fått ordning på det och hans skönhetsbolag siktar mot miljarden.
“Det trodde jag inte för tre år sen”, säger han.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Skönhetsbolaget Noberu har med sina hår- och skäggvårdsprodukter vuxit snabbt de senaste åren och förra året omsatte bolaget 34 miljoner kronor och gjorde en vinst på ungefär 3 miljoner. Men det var ett misstag.

“Vi får egentligen inte göra vinst för styrelsen”, säger grundaren och vd:n Iman Khalaf.

Nu blev han naturligtvis inte utskälld när han presenterade bokslutet men det fanns ändå ett visst missnöje.

“De vill att vi ska växa snabbt, och vinst betyder att vi inte har investerat tillräckligt mycket. Men nu är det nästan omöjligt för att inte gå med vinst.”

Dissades av frisörläraren

Men så har naturligtvis inte alltid entreprenörsresan varit för Iman Khalaf. Och nu gäller det att hänga med, för det har verkligen varit en bergochdalbana sen han kom till Sverige från Iran som 9-åring.

För att snabbspola framåt lite så växte han upp i Uddevalla där han började gymnasiet på frisörprogrammet.

“Jag var världens kassaste frisör”, minns Iman Khalaf.

“När jag gick i tvåan sa vår lärare att jag nog inte skulle jobba som frisör: ‘Du har ingen talang’.”

Talang eller inte, han lyckades ta studenten och flyttade sen till Borås, där hans föräldrar bodde, och fick jobb på en frisörsalong. Han avancerade snabbt och fick jobb på en av de finare frisörerna i stan och inom kort tog han över salongen.

“Då funderade vi på hur vi skulle få fart på verksamheten, och började anställa yngre personal”, säger Iman Khalaf.

Hittade ett framgångsrecept

“Så började vi klippa spelarna i Elfsborg (det lokala allsvenska laget) och de coola bartenderserna i stan. Det gick hur bra som helst, då lekte livet”. 

Men det kanske lektes lite för mycket. För en dag ringde hans revisor och gratulerade till att allt gick så bra men bad honom att sätta in de 100.000 kronor som skulle finnas i kassan.

Problemet.

Det fanns inga pengar.

“Jag visste ju ingenting om sånt där, jag hade inte skilt alls på företagets pengar och mina egna pengar”, säger han.

“Det blev en riktig käftsmäll”.

Men han gav sig inte. Efter att ha betalat tillbaka pengarna öppnade han en ny salong, inspirerad av Moulin Rouge och satte igång att jobba stenhårt, dag och natt. 

“Min dåvarande fru frågade om vi inte skulle gå på dejt”, berättar han.

“Självklart, klart vi ska göra det”.

Men när de väl satt på restaurangen fick han ett mejl, som han måste svara på.

“När jag tittade upp från telefonen och mötte hennes blick förstod jag att vi snart skulle skiljas.”

Mejl om skägg förändrade allt

Ett par månader senare var skilsmässan ett faktum, och nästa käftsmäll träffade honom. 

Iman åkte till Turkiet för att slicka såren.

Där kom plötsligt ett till mejl.

Han hade blivit nominerad till årets skägg. Även om han inte vann tävlingen, han kom bara på andra plats, fick det honom att skina upp.

“Jag tänkte att plötsligt kan vi vanliga bonniga killar börja bry sig om sitt utseende.”

Han tog flyget hem till Borås och började ta in produkter för män på salongen.

Men han var inte direkt nöjd med det utbud som fanns.

“Det var töntigt överdrivet manliga, det var motorcyklar och olja och sånt”, säger han.

Och då föddes såklart idéen hos Iman Khalaf att göra något eget. 

Då föddes Noberu. 

Namnet är japanska och betyder nobel.

“Jag ville verkligen att det skulle heta Nobel på svenska, men den där Alfred Nobel var ju långt före mig så jag fick inte registrera det.”

Var en katastrof från början

Tanken var att skapa ett unisex-märke men som lutade mer åt män än åt kvinnor.

“När jag gjorde research så upptäckte jag att alla märken som kallades unisex egentligen var riktade mot kvinnor. Då hade jag hittat ett hål på marknaden”. 

Till en början gick inte allt som de skulle. Etiketterna på produkterna föll av för att de inte klarade fukten i badrummen och pumparna räckte inte hela vägen ner i flaskorna.

Och i januari 2020 slog en världsomspännande pandemi till mot världen.

“Det var nästa käftsmäll”, säger Iman Khalaf.

Men den här var kanske inte den värsta käftsmällen, för under året ökade bolaget försäljningen med 25 procent. Och ungefär på den nivån har det fortsatt. Numera finns Noberu i 24 länder i Europa och siktet är betydligt högre ställt.

“För tre år sedan trodde jag aldrig att vi skulle kunna nå 30 miljoner”, säger Iman Khalaf.

“Nu tror jag att vi kan sälja för en miljard inom 20 år.”

Bolaget säljer sina produkter både via egna e-handeln och återförsäljare men har riktat in sig mot salongerna.

“Vi har valt en lite annan approach när vi har gått utomlands också där vi jobbar väldigt nära de som säljer i de olika länderna. Så att de vet exakt vad de ska göra.”

Vad är det som har gjort att ni har lyckats?

“Produkterna är väldigt bra, vi har vunnit flera internationella priser för dem. Vi har fokuserat mycket på dofterna och tagit mycket från parfymbranschen. Sen tror jag att det är mycket designen också, vi har satsat mycket på minimalistisk design”.

Vad är er största utmaning?

“Det är helt klart produktionen, vi gör 90 procent av våra produkter i Sverige och det är ibland svårt att kunna tillverka tillräckligt mycket.”

Läs mer