Cecilia Blankens sadlade om från modejournalist till bloggare och influencer. Och för elva år sedan grundade hon sko- och väskvarumärket Blankens.
Förra året kunde Breakit rapportera att bolaget bröt vinsttrenden och vände till en förlust på drygt 110.000 kronor.
“Vi bestämde oss tidigt för att inte fega, utan satsa oss genom en tid där våra kunder är mer försiktiga med sina pengar”, sa Cecilia Blankens då.
Och strategin ser sannerligen ut att ha fungerat. Enligt färska siffror för 2024 har bolaget med råge vänt till vinst igen, och gör ett resultat på 2,5 miljoner kronor.
Omsättningen ökade med drygt 25 procent från 16,6 miljoner kronor 2023 till 21 miljoner kronor 2024.
Kö till nya butiken
När Breakit når grundaren på torsdagen har bolagets nya butik på Grevgatan i Stockholm öppnat för bara tio minuter sedan.
“Det var kö utanför!”, säger en glad Cecilia Blankens.
Den viktigaste ingrediensen i den lyckade gasa-på-strategin var, enligt henne, att den stabila grunden redan fanns där för varumärket.
“Vi har lagt väldigt mycket tid och arbete på att bygga ett varumärke som vuxit organiskt. Och när vi då lade till marknadsföring ovanpå ett redan starkt varumärke med gott rykte så gav det väldigt bra effekt.”
Ska pryda SAS-personalens fötter
Nytt sedan förra året, och så pass nytt att det inte påverkar 2024 års siffror, är att Blankens inlett ett samarbete med SAS. Snart kommer flygbolagets flygvärdinnor att ha Blankens-skor på fötterna.
“De hörde faktiskt av sig till oss. Först funderade vi på om vi skulle göra en ny variant, men sen bestämde de sig för att den (Blankens The Riverside-modell) var bra som den var”, säger Cecilia Blankens.
Vad betyder det att landa en sådan deal?
“Varumärkesmässigt så tror jag att det finns ett värde i att kopplas samman med ett så pass etablerat företag, det säger mycket om oss som varumärke och som pålitlig partner. Rent ekonomiskt är det också positivt, men det är inte avgörande för hela vår ekonomi.”
Förutom samarbetet med SAS och den nyöppnade butiken i Stockholm har Blankens nyligen tagit plats på varuhuset Illum i Köpenhamn.
“Jag tror att vi kommer att hålla oss till samma strategi som tidigare. Vi satsar på tillväxt, men gör inga riskabla tokiga grejer eller tar allt för stora risker”, säger Cecilia Blankens och fortsätter:
“Jag vill att vi ska vara ett sunt företag och är väldigt stolt över att vi inte är ett luftslott utan ett solitt, rejält uppbyggt bolag.”
I bokslutet går att läsa att Blankens delar ut 1 miljon kronor. Blankens ägs till 99 procent av Cecilia Blankens, enligt ägardatabasen Eivora. Den återstående procenten ägs profilen Lina Thomsgård.
"Det känns som en härlig balans, efter många år i början med nästan ingen lön alls", säger grundaren.