Det här med AI alltså, vilken grej.
Om du har missat det som på alla sätt varit på allas läppar de senaste åren och håller på att förändra världen måste du verkligen ha bott under en sten.
För att snabbt komma ikapp i AI-världen kan du kolla in vår stora kartläggning av de 109 hetaste AI-bolagen i Sverige här.
Förutom allt spännande som händer med utvecklingen innebär också framfarten av AI-assistenter som Chat GPT att sättet vi söker på har börjat förändrats. Vad ska man med Google till när man lika gärna kan fråga sin assistent. Ju mer utvecklingen går åt det här hållet desto viktigare kommer det att bli för företag att förstå hur man ska göra för att assistenten ska plocka upp vad de gör.
Och det är just det Helsingborgsbolaget Nimt.ai vill göra. De har utvecklat en tjänst som visar hur ett företags synlighet är på de stora plattformarna.
“Som företagare kände vi själva att vi behövde veta hur vår synlighet såg ut på AI-plattformarna”, säger Manuel Lemholt Berger, medgrundare till Nimt.ai.
Trots att de bara har hunnit bygga en beta-version av tjänsten, och lagt exakt noll kronor på marknadsföring, har de redan hunnit få betalande kunder.
Förklaringen är ett viralt inlägg på Linkedin, där grundaren skrev att a som ville kunde få en early access tillgång till tjänsten. Allt från globala bolag till stora SEO-byråer till techbolag sajnade upp sig.
Uppenbarligen en bra strategi eftersom 10 procent av de som har fått tillgång till verktyget har redan tecknat upp sig som betalande kunder.
“När vi såg hur snabbt företag var redo att betala för tjänsten blev det ännu tydligare att behovet är enormt”, säger Manuel Lemholt Berger.
“Nu öppnar vi snart upp för fler företag att få tillgång till betaversionen.”
Via bolagets tjänst kan företag se hur de placerar sig i ranking och hur stor deras synlighet är på prompter som är viktiga för dem och jämfört med konkurrenter.