Sök ikon

Från småbarnsidé till globalt bolag – nu ökar Once Upon

Artikel bild
Lina Andersson, vd och grundare på Once Upon.

När Lina Andersson blev småbarnsförälder insåg hon hur svårt det var att bevara minnen – och idén till Once Upon föddes. Nu är hennes fotoboksapp ett globalt företag med hundratals miljoner i omsättning. Samtidigt handlar framgången om mer än siffror.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det var när Lina Andersson var småbarnsförälder som hon fick problem. Hur gör man egentligen för att kunna bevara sina minnen. De där åren är ju minst sagt flyktiga och bilder i mobilen är inte riktigt nog.

Det var det som var fröet till Once Upon. Nu är appen där du kan göra dina egna fotoböcker ett multinationellt företag. Förra året omsatte bolaget 296 miljoner kronor, en ökning med 25 procent från året innan. På sista raden stoltserar en vinst på 15 miljoner kronor. 

Förra året gick Australien om Sverige i marknadsandel och numera är hemlandet bara den fjärde största marknaden efter Tyskland, Nederländerna och just Australien. 

Men trots den ekonomiska framgången är det något annat som Lina Andersson lyfter fram om fjolåret.

“Det som har gjort mest intryck på mig är att vi har landat ännu djupare i vilka vi är, och i en strategi framåt”, säger hon. 

“Vi kommer jobba mer långsiktigt med våra kunder för att hjälpa dem att uppmärksamma och ta tillvara det som är meningsfullt i livet. Det är en viktig del i att vi som företag ska jobba för att vara en positiv kraft i världen och driva en hållbar utveckling.”

Om det är tack vare den inställningen, eller något annat som har gjort det, så har Once Upon vuxit snabbt sedan starten. Så sent som för fem år sedan låg omsättningen bara på 36 miljoner kronor.

“I grund och botten handlar det om en organisation med väldigt bra människor och att vi byggt upp en tydlig identitet som vi kan landa i och utgå från”, säger Lina Andersson.

Men det krävs ganska mycket mer för att driva ett litet bolag från Skellefteå, till att driva ett stort bolag med kontor på flera orter i Sverige. 

För att hålla kvar i kärnan har Once Upon bland annat satsat på självledarskapsutbildning för all personal.

“Det krävs ju mer när vi är så många, vi måste jobba mer strukturerat och hålla kvar en tydlighet i varumärket. Det handlar om att hålla det levande”.

Under 2025 vill bolaget såklart fortsätta växa, Lina Andersson påpekar att de faktiskt inte är störst på någon marknad än, och så sneglar de lite mot Kanada och USA.

Även om det går bra för Once Upon så finns det ju andra företag i Skellefteå som inte har samma framgångsresa. 

Batterisatsningen Northvolt har krisat länge nu och är i rekonstruktion något som man kan tänka sig påverkar ett samhälle mycket.

“Det finns en stark företagsanda i Skellefteå och det har det alltid funnits. Såklart finns branscher och människor med nära koppling till Northvolt som påverkats mycket – men jag är säker på att vi som stad och samhälle kommer gå stärkta ur det här”, säger Lina Andersson

”Känslan av uppslutning finns i staden”.

Once Upon har riskkapitalbolagen Spintop Ventures och Verdane som storägare. 

 

Läs mer