Sök ikon

Joel Hellermark vill bli som Ingvar Kamprad: “Hoppas Sana står kvar om 100 år”

Artikel bild
Joel Hellermark. Foto: Press/Montage

Han och hans bolag Sana har blivit förgrundsfigurer för den svenska AI-branschen. 

Själv har Joel Hellermark sin förebild i en helt annan bransch. 

“Jag har alltid varit väldigt inspirerad av Ingvar Kamprad”, säger han och uttrycker förhoppningar om att Sana ska leva minst lika länge som det stora svenska möbelbolaget.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Det går verkligen undan nu, konstaterade Sana-grundaren Joel Hellermark när han blev intervjuad på Breakits event AI Day på tisdagen. AI-modellernas IQ stiger i en rasande fart, det sker forskningsgenombrott och produktlanseringar nästan varje dag och AI-agenterna kommer snart att fungera på riktigt. 

“Om du inte gillar att vara stressad – då är detta fel domän att vara verksam i”, säger Joel Hellermark som grundade Sana 2016 när han själv var 19 år. 

Men trots att det snurrar extremt snabbt i detta nu försöker Joel Hellermark även ha ett långsiktigt perspektiv i sitt entreprenörskap. Han säger spontant att han blir inspirerad av Ikea-grundaren Ingvar Kamprad och andra “ikoniska” företagsledare. De byggde livsverk. 

“Det är min dröm också. Jag hoppas att Sana står kvar om 100 år och att vi blir en svensk institution inom AI”, säger han. 

“Enormt många nya kunder” 

Sanas AI-baserade plattform kan företag använda för att samla in all kunskap som finns inom ett bolag och sprida denna till de anställda. Till en början fick kundföretag betala för att få tillgång till tjänsten, omkring 300.000 kronor per år. 

Men affärsmodellen har gjorts om och nu lockar Sana in nya användare med en gratisversion. Beslutet om den nya inriktningen togs när Joel Hellermark märkte att de USA-baserade konkurrenterna var bättre på marknadsföring än att utveckla själva tjänsten. 

“Vi kommer aldrig ‘talk a bigger talk’ än amerikanerna. Men förhoppningsvis kan vi bygga en produkt som är tio gånger bättre och leda via den. Nu har över 200.000 företag testat vår gratisversion och det har genererat enormt många nya betalande kunder till oss också”, säger Joel Hellermark. 

Sana, som tagit in cirka 1,4 miljarder kronor i aktiekapital, lägger för närvarande mycket tid och resurser på att komma fram till hur framtidens gränssnitt kommer att se ut, det vill säga den yta som slutanvändaren möter när en AI-tjänst ska användas. Det här området har på ett generellt plan fått stå tillbaka när fokus legat på data och träning. 

Bolaget, berättar Joel Hellermark, har ett större team med designers och AI-forskare som jobbar intensivt med den här frågan just nu. 

“Detta är nog första gången sedan smarta telefonen som man fundamentalt kan tänka om gällande gränssnitt. Nu är det lite som när de första bilarna kom – de såg ut som hästvagnar. Det är där vi är när det kommer till gränssnitt mot AI just. Det är anpassat för den tidigare teknologin – inte för en helt generativ upplevelse”, säger Joel Hellermark. 

Lösningen har nog med de framväxande AI-agenterna att göra, resonerade han. Dessa personliga assistenter kommer enligt Joel Hellermarks profetia “dynamiskt generera” gränssnitt beroende på vilken uppgift som ligger framför AI-användaren. 

Kruxet i dagsläget är att de omtalade AI-agenterna ännu inte fungerar lika bra i praktiken som i teorin. Det stora problemet, menar Joel Hellermark, är att agenterna inte kommer åt samma verktyg och mjukvara som vi människor gör. 

“Det är nu mer ett integrationsproblem än ett intelligensproblem hos modellerna. Det kommer nog ta lite tid innan det är löst. Men under det här året kommer vi nog att se att de första uppgifterna fungerar på riktigt”. 

Han tror att de underliggande modellerna kommer att vara rejält smartare när det här integrationsproblemet är löst. Då kommer det att hända saker. 

“Det kommer att betyda alla instruktioner som du kan ge till en anställd idag kommer du att kunna ge till AI-agenterna”, förutser Joel Hellermark. 

LÄS MER: AI-bibeln – 109 heta bolag som ska förändra världen (vertikal för vertikal)

Läs mer